Hlavní navigace

Vyřešte problémy bez cizí pomoci!

1. 7. 2006

Sdílet

Neztrácejte nervy voláním na help-line nebo svým zkušenějším známým cd/dvd Proč byste trávili hodiny telefonov


Neztrácejte nervy voláním na help-line nebo svým zkušenějším známým cd/dvd
Proč byste trávili hodiny telefonováním na čísla technické podpory, když si můžete pomoci sami? V tomto článku vám poradíme, co dělat v situacích, kdy se váš počítač odmítá spustit, často padá, odmítá se připojit do počítačové sítě či k internetu. Také se dozvíte, jak jej vyčistit, pokud je zamořen spywarem.


I ten nejlepší počítač se může dostat do potíží. Může dojít k závadě na základní desce, odejde pevný disk nebo vaše Windows zcela ovládne spyware. Jednou z možností je v takových případech kontaktování technické podpory na nějakém telefonním čísle. Bohužel řada lidí, kteří na takových linkách pracují, jen předčítá obsah manuálů, které mají k dispozici. Možná si dovedete představit, že byste podobné krizové situace mohli řešit sami, bez jejich pomoci, a dá se říci, že ve většině případů nejste daleko od pravdy. Chceme vám v tomto článku pomoci učinit v této snaze první kroky, proto jsme připravili jakéhosi miniaturního průvodce těmi nejběžnějšími problémy, které mohou na počítači nastat, a to včetně postupů, jak tyto situace řešit. Rozhodnete-li se vydat cestou samostatného řešení problémů, pak v tomto průvodci najdete spoustu cenných informací, které nám poskytla řada odborníků. Poradíme vám tedy, co v různých situacích dělat, ale také což je neméně důležité jaké činnosti raději vůbec neprovádět, abyste problémy s počítačem vyřešili s minimem komplikací.

Nechce se mi spustit počítač!

Vycházejí z vašeho počítače podivné zvuky?

Vydává-li váš počítač podivné zvuky, může to znamenat docela závažné problémy. Pokud máte podezření, že zvuky vycházejí z vašeho pevného disku, pak je nejlepším řešením okamžité vypnutí počítače. O tom, zda je zdrojem hluku skutečně pevný disk, se přesvědčíte nejsnáze tak, že odpojíte kabel napájející pevný disk a znovu zapnete počítač. Je-li zdrojem hluku skutečně pevný disk, pak je třeba v dalším kroku stáhnout utilitu, která dokáže načíst informace o stavu disku. Jedná se o informace poskytované technologií SMART (Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology). Tyto informace vám přesně prozradí, co se vlastně s pevným diskem děje. Co se týče utility, použijte tu, jež poskytuje výrobce pevného disku, který máte v počítači. V následující tabulce naleznete internetové adresy, z nichž si budete moci stáhnout diagnostické utility, poskytované výrobci pevných disků.
Vycházejí z vašeho počítače podivné zvuky i po odpojení pevného disku?
V tomto případě je hledání hlučící komponenty o něco složitější, nicméně si alespoň můžete být jisti tím, že vaše data jsou v relativním bezpečí. Jedním ze způsobů vyhledání zdroje hluku je metoda sice z hlediska technologického velmi primitivní, ale přesto účinná. Vezměte si list papíru, smotejte jej do trubičky a jeden konec trubičky přiložte k uchu. Druhým koncem pak zamiřte k různým počítačovým komponentám a poslouchejte.

Vychází hluk z větráčku?

Pokud vás znepokojuje nezvyklý hluk větráčku, použijte zdarma dostupnou utilitu SpeedFan, kterou naleznete , popřípadě na internetu na adrese www.almico.com/sfdownload.php jako soubor INSTALLSPEEDFAN428.EXE o velikosti 1,38 MB, abyste se přesvědčili, zda se větráček připojený k základní desce netočí příliš pomalu. Většina komponent, pokud nejsou chlazeny, se samozřejmě přehřívá a v důsledku toho mohou způsobovat pád systému, popřípadě se mohou docela zničit. V každém případě nový větráček stojí daleko méně než nový procesor nebo grafická karta. Jiným dobrým a navíc zdarma dostupným řešením pro sledování teploty počítačových komponent je program CPUCool, který naleznete jako soubor CPUCOOL9.EXE o velikosti 1,52 MB, popřípadě jej si můžete stáhnout na adrese www.cpufsb.de.

Slyšíte při startu počítače pípání?

Pokud slyšíte při spuštění počítače neobvykle dlouhý zvukový signál (nebo několik pípnutí za sebou), pak vám chce počítač něco sdělit. Bohužel to většinou není nic příjemného. Pokud uslyšíte při spuštění počítače jedno krátké pípnutí, pak se jedná o normální jev. Tento signál znamená, že vše je v pořádku, více pípnutí pak oznamuje nějaký problém. Bohužel ale není nikde standardizováno, o jaký problém se přesně při daném počtu pípnutí jedná. Významy jednotlivých zvukových kódů se liší podle verze BIOSu, jejich význam se také někdy upravuje samotnými výrobci základních desek. Proto je už na vás, abyste poselství zvukových kódů odhalili sami. Například na systémech Dell Dimension XPS Dxxx znamená jedno pípnutí následované po pauze dvěma pípnutími, že nefunguje správně grafická karta (nejčastěji je špatně usazená do slotu na základní desce).
Kde ale význam jednotlivých zvukových signálů zjistit? Prvním místem, na které byste měli zamířit, jsou stránky výrobce vašeho počítače. Pokud zde potřebné informace nenaleznete, zkuste stránku BIOS Central (www.bioscentral.com), kde se nachází encyklopedický seznam všech zvukových kódů a jejich význam, seřazený podle výrobců BIOSu. Kromě toho někteří výrobci počítačů (včetně firmy Dell) umisťují na zadní stěnu počítačové skříně sadu svítivých diod, které vám poskytnou podrobnější informace o tom, co je v počítači za problém. Barva svítivých diod závisí na systému, problém většinou naznačuje žlutá nebo červená barva. Podrobnější informace opět hledejte na internetových stránkách výrobce počítače.
Nemohly by být zdrojem problémů se spuštěním počítače potíže s hardwarem?
Pokud jste do počítače právě přidali nový hardware, například operační paměť, pak je také možné, že zadaná komponenta není správně zasazena do základní desky nebo jste při její instalaci omylem odpojili nějaký kabel či jiný hardware. Vámi instalovaný hardware ovšem může být i nefunkční nebo s vaším počítačem nekompatibilní.
Při odstraňování závady začněte nejprve tím, že vypnete počítač a odpojíte jej od elektrické sítě. Pak se dotkněte něčeho kovového ve vašem okolí, abyste ze svého těla odvedli statickou elektřinu, a otevřete počítačovou skříň. V ní zkontrolujte, zda jsou všechny kabely správně zapojeny. Také se ujistěte, že každá karta sedí pevně ve svém slotu a také že jsou správně a pevně usazeny moduly operační paměti to uděláte tak, že jemně a po celé délce karty zatlačíte směrem do slotu základní desky, případně operační paměti. Jestliže se vám nezdá, že by se karta při zatlačení rukou hnula a zároveň si nejste vůbec jisti, zda je karta nebo modul operační paměti správně zasazený, pak kartu (popřípadě operační paměť) ze slotu vyndejte úplně a zasuňte ji do slotu znovu. Potom složte počítač dohromady, připojte všechny odpojené kabely a zapněte ho.
Operační paměť může být zdrojem problémů i tehdy, jsou-li její moduly zasazeny do slotů na základní desce správně operační paměť totiž může být vadná. Pro testování operační paměti použijte program Memtest86, který naleznete , popřípadě na internetové adrese www.memtest86.com. Program je k dispozici ve dvou variantách. První varianta, kterou představuje soubor MEMT32.ZIP o velikosti 58,4 KB, vytváří bootovací disketu. Druhá varianta vytváří spustitelné CD, představuje ji zabalený soubor ISO v archivu MEMTEST86-3.2.ISO.ZIP o velikosti 38,9 KB. V obou případech se po spuštění počítače spustí kontrola operační paměti. Tato utilita testuje operační paměť skutečně důkladně a zachytí takové chyby, které kontrola paměti prováděná BIOSem často odhalit nedokáže. O něco vzácnější je případ, kdy se počítač odmítne spustit kvůli hardwarovému konfliktu mezi novou komponentou a zbytkem operačního systému, případně protože nová komponenta jednoduše nefunguje. Tento problém nastává nejčastěji u starších počítačů, a to konkrétně při pokusech o upgrade staršího počítače. Zda je to problém i vašeho počítače zjistíte tak, že novou komponentu odstraníte a nahradíte ji tou původní. Pokud se počítač se starou komponentou bez problémů spustí, pak je jasné, že problém je v právě instalované nové komponentě. V tomto případě je dobré zjistit další informace u výrobce problémové komponenty.
Někdy se stává, že se počítač spouští normálně a uslyšíte i zvuk, který se přehrává v okamžiku načítání grafického rozhraní Windows, nicméně vy na svém monitoru žádný obraz nevidíte. Tady je příčinou buď grafická karta, nebo monitor. V tomto případě nejdříve zkontrolujte správné připojení kabelu od počítače k monitoru a také to, zda není poškozena zástrčka kabelu. Je-li v pořádku, připojte monitor k jinému počítači. Bude-li vše fungovat, zkuste připojit k původnímu počítači jiný monitor. Když ani teď na monitoru žádný obraz neuvidíte, znamená to, že je grafická karta buď poškozena, nebo je špatně zasunuta do slotu. V tomto případě vypněte počítač, otevřete počítačovou skříň a ujistěte se, že je grafická karta na svém místě. Pokud vlastníte grafickou kartu integrovanou na základní desce, pak budete muset s největší pravděpodobností vyměnit celou základní desku.

Objevuje se po zatuhnutí počítače na monitoru nějaký text?

Když se po spuštění počítače objeví na monitoru chybové hlášení, jedná se o výsledek tzv. testu POST (Power On Self Test), který provádí samotný BIOS. Podrobnější popis chybového hlášení pak naleznete v příručce dodané se základní deskou, popřípadě na již zmíněné adrese www.bioscentral.com.
Objeví-li se na monitoru při spuštění počítače hlášení NonSystem disc... a v disketové mechanice se nenalézá žádná disketa, ze všeho nejdříve odpojte všechny externí pevné disky, vyndejte všechna CD z mechanik a restartujte počítač. Pokud bude problém přetrvávat, je pravděpodobně poškozený spouštěcí oddíl pevného disku nebo tabulka souborů. Tabulku souborů můžete opravit pomocí placeného programu Partition Table Doctor 3 za 39 USD. Výsledkem utility je pak v některých případech oprava tabulky souborů do skutečně plně funkčního stavu. Program je dostupný ve formě souboru ISO, s jehož pomocí následně vytvoříte spouštěcí CD. Podrobnější informace o programu jsou k dispozici na adrese www.ptdd.com.

Objevuje se na monitoru modrá obrazovka s několika řádky textu nahoře?

Blahopřejeme právě zakoušíte požitek z klasické modré obrazovky smrti (Blue Screen of Death BSOD), tak nechvalně známé z Windows. Nepochybně jste trochu zmodrali i vy, protože nesrozumitelná chybová hlášení (například STOP: 0x0000021a Fatal System Error), která se objevují na monitoru, vám toho asi moc neprozradí. Někdy je možné získat informace pomocí internetového vyhledávače na fungujícím počítači, v němž zadáte chybové hlášení jako výraz k prohledávání. Zapište si chybové hlášení STOP, které se objevuje na monitoru (jedná se o desetimístné číslo začínající číslem 0 a znakem x) a pro rozšifrování kódu chyby navštivte adresu www.updatexp.com/stop-messages.html. Pomocí internetového vyhledávače pak jistě naleznete spoustu dalších informací.
Co ale podniknout v případě, kdy se Windows restartují tak rychle, že si nestačíte ani všimnout, o jakou chybu se jednalo? Někdo si zřejmě myslel, že by nebylo špatné, aby se Windows XP restartovala vždy, když "spadnou". Nic proti, ale dotyčný vývojář se zapomněl vžít do situace, kdy se modrá obrazovka bude objevovat při spouštění operačního systému. Takový uživatel Windows XP se pak dostane do nekonečné smyčky pádu systému, restartování, pádu systému a tak dokola, takže nemá šanci zjistit kód chyby, který by mu napověděl, o jaký problém se jedná. Naštěstí je náprava poměrně jednoduchá (viz rámeček Konec restartování systému po jeho pádu výše).

Proč se můj počítač chová tak podivně?

Padá často nějaká aplikace, nebo dokonce celá Windows?

Prvním krokem by mělo být zjištění, zda se problém opakuje, pokud možno si zapište posloupnost kroků, které vedou k pádu aplikace nebo Windows. Kromě takto zapsané posloupnosti kroků je nutné zaznamenat i přesný obsah všech chybových hlášení či dialogových oken, pak zamířit přímo na internetové stránky výrobce programu. Pro vámi zjištěný problém již totiž může existovat nějaká záplata či aktualizace. Pokud tomu tak není, můžete prohledat bázi znalostí výrobce programu nebo použít internetový vyhledávač, kde jako výraz pro vyhledávání zadáte název aplikace a symptomy, které k jejímu pádu vedou.
Řadu informací o pádech aplikací a chybách v systému lze ve Windows nalézt v aplikaci Prohlížeč událostí. Dostanete se k ní tak, že na pracovní ploše klepnete pravým tlačítkem na ikonu Tento počítač a z kontextového menu vyberete příkaz Spravovat. V levé části klepněte u položky Prohlížeč událostí na značku +, čímž se rozbalí strom položek. Zde vyberte položku Aplikace. Na většině počítačů s operačním systémem Windows XP vede Prohlížeč událostí tři typy záznamů aplikace, zabezpečení a systém. V těchto záznamech označuje ikonka bílého křížku v červeném kolečku u události skutečnost, že se ve Windows vyskytl závažný problém.
Poklepáním na libovolný záznam se otevře dialogové okno, ve kterém najdete daleko více podrobností, i když pochopení významu může být obtížné. Pokud se vám nepodaří porozumět jednotlivým kódům u událostí, můžete použít databázi vytvořenou přímo Microsoftem, a to na adrese www.microsoft.com/technet/support/ee/ee_advanced.aspx. Nicméně my osobně dáváme přednost internetové stránce EventID.Net, kam sami uživatelé přispívají svými osobními zkušenostmi a řešeními určitého problému viz rámeček Rozšifrování událostí on-line. Tato služba je sice placená, ale tříměsíční přístup k podrobným řešením a spoustě dalších informací stojí pouze 9 USD.

Dělají si vaše programy co chtějí?

Jestliže se vám neustále mění nastavení domovské stránky v internetovém prohlížeči, po uzavření prohlížeče se zobrazuje okno s reklamou nebo se znenadání objevují na vaší pracovní ploše podivné ikony, pak je váš počítač s nejvyšší pravděpodobností napaden nějakým druhem škodlivého programu, například spywarem nebo viry. V tomto případě je nutné provést jak diagnostiku, tak odstranění nechtěného spywaru a virů. Ze všeho nejdříve spusťte kontrolu celého systému antivirovým programem. Pokud nemáte žádný antivirový program aktuálně k dispozici, což je mimochodem značný hazard, pak můžete zkusit zdarma dostupný antivirový program Housecall od firmy Trend Micro (viz internetová adresa housecall.trendmicro.com), který vyhledává jak viry, tak spyware. Skenování probíhá on-line, takže musíte mít počítač připojený k internetu. Pokud již na počítači antivirový program máte, ale potřebujete nástroj na odstraňování spywaru, stáhněte si program Windows Defender od Microsoftu, a to na internetové adrese www.microsoft.com/athome/security/spyware/software/default.mspx. Tento program byl pro zajímavost dříve známý pod názvem Microsoft Windows Antispyware. Jakmile svůj počítač vyčistíte, ujistěte se, že máte instalované všechny aktuální bezpečnostní záplaty a nastavení. Zdarma dostupný nástroj Microsoft Baseline Security Analyzer (také známý pod zkratkou MBSA), který naleznete na adrese www.microsoft.com/technet/security/tools/mbsahome.mspx, vám prozradí, které záplaty ve vašem systému chybí a která nastavení musíte provést, abyste svůj počítač důkladně zabezpečili.

Odmítají s vámi vstupní zařízení počítače komunikovat?

Jestliže máte problém s bezdrátovou klávesnicí, myší nebo jiným vstupním zařízením, pak ze všeho nejdříve zkontrolujte baterie. Pokud se jedná o dobíjecí baterie, pak je dobijte a restartujte počítač. Co ale dělat, když je zařízení připojeno nebo když problém jednoznačně není v bateriích? Pak použijte Poradce při potížích, který je integrován přímo ve Windows. Dostanete se k němu v Ovládacích panelech tak, že poklepete na ikonku daného zařízení a na záložce Hardware stisknete tlačítko Poradce při obtížích. Kromě toho můžete stav zařízení otestovat pomocí diagnostických nástrojů rozhraní DirectX. Klepněte v nabídce Start na položku Spustit, do políčka Otevřít napište příkaz dxdiag. Vše potvrďte stiskem tlačítka OK. Na záložce Vstup pak uvidíte výsledky testování vstupních zařízení.
Jestliže ani Poradce při potížích, ani DirectX váš problém nevyřešily a máte k dispozici (nebo si můžete půjčit) standardní myš a klávesnici PS/2, učiňte tak a následně se přesuňte na internetové stránky výrobce vašeho vstupního zařízení a stáhněte si nejnovější verzi ovladačů.

Nechce se vašemu počítači mluvit?

Ujistěte se, že reproduktory jsou zapnuty a správně zapojeny k počítači. Poté spusťte aplikaci Ovládání hlasitosti, která je standardní součástí Windows. Dostanete se k ní přes nabídku Start/Všechny programy/Příslušenství/Zábava, kde klepnete na položku Ovládání hlasitosti. Zde se podívejte, zda jsou umístěna zatržítka u položek Ztlumit. Pokud ano a je-li navíc umístěno zatržítko u položky Ztlumit vše, pak právě zde je příčina vašich obtíží. Problém se zvukem odstraníte pouhým odstraněním zatržítka.
Nepodařilo se problém vyřešit? Pak se podívejte, zda je vybrán správný zdroj zvuku (některé počítače mají takových zdrojů několik). V aplikaci Ovládání hlasitosti pak klepněte do menu Možnosti/Vlastnosti a ujistěte se, že je v roletovém menu Směšovací zařízení vaše zvukové zařízení vybráno (nezáleží na tom, jestli je integrované nebo na zvláštní kartě).
Do vašich úvah je třeba při hledání příčiny problémů zařadit i odpovědi na tyto otázky: Jsou vaše reproduktory nebo sluchátka připojena do správné zdířky? Je přívodní kabel dostatečně dlouhý a volný? Není poškozený konektor?
Jestliže slyšíte přerušovaný zvuk, když pohnete konektorem připojeným ve zdířce, pak je pravděpodobně poškozený zvukový konektor, případně kabel. Když je při zasouvání nebo vysouvání konektoru do a ze zdířky konektor příliš volný, pak může být poškozena zdířka v tomto případě je pak řešením pouze koupě nové zvukové karty. Pokud používáte zvukovou kartu integrovanou na základní desce, musíte koupit novou zvukovou kartu, samozřejmě pokud máte na základní desce ještě jeden volný slot nebo hned kupte novou základní desku.
Jestliže jste těsně předtím, než nastaly problémy, instalovali nový hardware nebo software, pak možná pomůže nová instalace ovladačů zvukové karty. Podívejte se na internetové stránky výrobce vaší zvukové karty, nebo použijte službu Windows Update (konkrétně sekci Volitelné aktualizace).
Nepodaří-li se problém vyřešit ani takto, můžete zkusit funkci Obnovení systému, která je rovněž standardní součástí Windows XP. Tato funkce vám umožní vrátit počítač do předcházejícího plně funkčního stavu. Klepněte do nabídky Start/Všechny programy/Příslušenství/Systémové nástroje/Obnovení systému a zde vyberte položku Obnovit předchozí stav počítače. Windows totiž vytváří tyto body obnovení automaticky (minimálně jeden denně), takže pokud funkce Obnovení systému funguje správně (což není tak úplně vždy pravda), pak byste měli být schopni vrátit svůj počítač do okamžiku, kdy pracoval bez problémů.

Proč je můj počítač tak pomalý?

Zdají se Windows těžkopádnější než obvykle?

Rychlost počítače zdaleka neovlivňuje jen jeho stáří. Na pozadí systému možná běží daleko více aplikací a procesů, než tušíte. Tyto skryté programy či procesy, včetně utilit pro správu tisku či indexování pevného disku, spotřebovávají čas procesoru a obsazují nemalou část operační paměti. Dalším negativním jevem je zpomalení spouštění a vypínání počítače. Standardní součástí Windows je utilita s názvem Nástroj pro konfiguraci systému, která se dá spustit z nabídky Start/Spustit zadáním příkazu msconfig a potvrzením tlačítkem OK. S ní sice získáte seznam některých aplikací, které se spouští při startu systému, nicméně tento seznam zdaleka není kompletní. Místo něj doporučujeme použít zdarma dostupnou utilitu Startup List od firmy Merijn, kterou naleznete , popřípadě na adrese www.spywareinfo.com/~merijn/downloads.html jako soubor 1143656808STARTUPLIST.EXE o velikosti 163 KB. Ta vám ukáže kompletní seznam všech aplikací, které se spouští při startu systému. Ještě dokonalejší je utilita Autoruns od firmy Sysinternals, která nejen identifikuje procesy a aplikace spouštěné při startu systému, ale dokáže jejich spouštění i zabránit. Naleznete ji rovněž , popřípadě na adrese www.sysinternals.com/Utilities/Autoruns.html jako soubor AUTORUNS.ZIP o velikosti 282 KB.
Počítač urychlíte tak, že ukončíte, odstraníte nebo skryjete všechny programy, které na počítači nezbytně nepotřebujete. U některých takových programů stačí pouze klepnout pravým tlačítkem na ikonu v pravé části Hlavního panelu a z kontextového menu, které se objeví, pak vybrat příkaz Options nebo Properties. Tam se zpravidla nachází volba pro zobrazení ikony v pravé části Hlavního panelu (něco na způsob položky Zobrazit ikonu v Hlavním panelu). U této položky pak zrušte zatržítko, jež tam zpravidla bývá. Chcete-li vidět kompletní seznam všech procesů, které jsou v daném okamžiku na počítači spuštěny, spusťte aplikaci Správce úloh (klávesovou zkratkou Ctrl+Alt+Delete) a v ní se přesuňte na záložku Procesy. Zde je nejzajímavější údaj o množství paměti, kterou daný proces obsazuje. Proces pak ukončíte tak, že na položku, jež proces popisuje, klepnete a poté stisknete tlačítko Ukončit proces. Nejste si jisti tím, co daný proces vlastně provádí? Pak si stáhněte zdarma dostupnou utilitu Quick Access InfoBar, kterou naleznete , popřípadě na adrese www.processlibrary.com/quickaccess jako soubor QUICKACCESS.EXE o velikosti 316 KB. Po spuštění programu se ve Správci úloh objeví vedle každého procesu ikonka, která vám prozradí, o jaký proces se jedná a zda jej můžete bez jakýchkoliv následků bezpečně ukončit.

Máte při hraní her nebo při přehrávání videa problémy s grafikou?

Nejprve se ujistěte, že máte v počítači nainstalovány ty nejnovější ovladače pro grafickou kartu. Už jen splnění této podmínky dokáže vyřešit spoustu problémů s grafikou. Nejnovější ovladače najdete na stránkách firmy ATI nebo nVidia, podle čipu, který vaše grafická karta obsahuje. Ovladače, které získáte z těchto stránek, jsou často novější než ty, jež nabízí výrobci grafických karet. Výjimkou z tohoto pravidla jsou ovladače pro grafické karty v noteboocích v tomto případě jste závislí na ovladači, který vám poskytuje výrobce notebooku.
Při výskytu problémů s grafikou také můžete provést několik testů grafické karty, a to pomocí diagnostické utility obsažené v instalaci DirectX. Klepněte do nabídky Start/Spustit, do dialogového okna Otevřít, zde napište příkaz dxdiag a potvrďte stiskem tlačítka OK. Přesuňte se na záložku Zobrazení a pak postupně stiskem tlačítek Test rozhraní DirectDraw a Test rozhraní Direct3D proveďte diagnostické testy, které vám odhalí, zda je problém v ovladači nebo zda není některá komponenta špatně nainstalována. Všechny testy nechte proběhnout a poté si přečtěte ve spodní části okna programu výsledky.
Pokud problémy nadále přetrvávají, spusťte Správce úloh (stiskem klávesové zkratky Ctrl+Alt+Delete) a před spuštěním hry nebo videa ukončete všechny ostatní spuštěné aplikace. Jestliže problémy zmizí, pak přemýšlejte o přidání paměti RAM do vašeho počítače.
Doporučujeme také provést defragmentaci disku, která spojí k sobě náležející fragmenty souborů, což umožní například daleko plynulejší přehrávání velkých souborů videa. Program Defragmentace disku najdete v nabídce Start/Všechny programy/Příslušenství/Systémové nástroje.
Objevuje se kontextové menu po klepnutí pravým tlačítkem myši příliš pomalu?
Pravděpodobným viníkem v tomto případě nebude žádný škodlivý kód, ale zřejmě špatně napsané rozšíření Windows, zapsané v registru (tzv. shell extension). Jedná se o několik řádků kódu, který rozšiřuje možnosti Windows. Mimochodem jedním z tzv. shell extension je i kontextové menu, které se mění podle určitých podmínek. Potíže můžete zkusit odstranit například utilitou ShellExView od firmy NirSoft. Tuto freewarovou utilitu naleznete , popřípadě na adrese www.nirsoft.net/utils/shexview.html jako soubor SHEXVIEW.ZIP o velikosti 45,2 KB. K dispozici je i český jazykový modul v archivu SHEXVIEW_CZECH.ZIP o velikosti 1,42 KB. Češtinu nainstalujete tak, že archiv s jazykovým modulem rozbalíte do stejné složky, do níž jste utilitu instalovali.
Program vám umožní některá shell extensions zakázat (viz rámeček Ukliďte a urychlete zobrazování kontextových menu). Pokud zakážete použití některého nevyhovujícího rozšíření, začnou se vám kontextová menu zobrazovat tak rychle jako dříve.
Vypalují se CD nebo DVD disky příliš pomalu nebo se vypalování ukončí předčasně?
Pravděpodobně je přetížen mikroprocesor. Před zahájením vypalování spusťte Správce úloh a tam klepněte na záložku Výkon . Sledujte, zda při vypalování dosahuje zatížení procesoru 100 procent. Zkuste ukončit některé otevřené aplikace včetně antiviru a indexovacích služeb Googlu, Yahoo a jiných (samozřejmě nezapomeňte po skončení vypalování zase antivirus povolit). Vynikajícím zdrojem tipů pro vypalování disků jsou stránky VideoHelp.com, které mimo jiné poskytují podrobné informace o velkém počtu disků a formátech videa.

Co se děje s počítačovou sítí?

Nemůže se váš počítač připojit k síti?

Jestliže nefunguje vysokorychlostní připojení k internetu, což se ostatně může stát, protože DSL modemy se někdy mohou nečekaně odpojit, čímž přeruší připojení k internetu, pomůže jejich reset. Stačí vytáhnout napájecí šňůru z elektrické sítě a znovu ji připojit a problém je většinou vyřešen. Používáte nějaké další síťové zařízení, jako například směrovač nebo přepínač, které jsou připojeny přímo k modemu? Pak nezapomeňte stejným způsobem resetovat i tato zařízení, ale vždy až po resetu modemu.

Nelze tisknout na tiskárně připojené do počítačové sítě?

Ze všeho nejdříve se přesvědčte, že jste u tiskárny nastavili její sdílení. Klepněte v nabídce Start na položku Ovládací panely (nebo v případě klasického zobrazení na nabídku Start/Nastavení) a vyberte položku Tiskárny a faxy. Ve stejnojmenném okně klepněte pravým tlačítkem myši na tiskárnu, kterou chcete sdílet, z kontextového menu vyberte příkaz Sdílení. V následujícím dialogovém okně na záložce Sdílení klepněte na položku Sdílet tuto tiskárnu a zadejte název této sdílené tiskárny.
Další příčinou nedostupnosti tiskárny je fakt, že je tiskárna připojena k počítači, který je v daném okamžiku vypnutý. Obvyklým řešením je, že se takový počítač vůbec nevypíná. Nicméně můžete značně ušetřit na spotřebě elektřiny tím, že zakoupíte tiskový server (v ceně okolo 2 000 Kč), který připojí tiskárnu přímo do počítačové sítě.

Zdá se vám připojení počítače do počítačové sítě příliš pomalé?

Pokud je síťové připojení příliš pomalé nebo nefunguje vůbec, pak zkuste ze všeho nejdříve spustit poradce ve Windows XP. Klepněte na nabídku Start/Nápověda a odborná pomoc a v poli Témata nápovědy klepněte na odkaz Sítě a web. Zde klepněte na odkaz Řešení problémů se sítí nebo webem a pak konečně na odkaz Poradce při potížích se sítí pro domácnost nebo malou kancelář. Poradce vám postupně položí několik otázek a provede několik diagnostických testů, které mají pomoci odhalit příčinu problému. Naneštěstí tento průvodce sotva kdy objeví něco, na co byste sami nepřišli, nicméně jako výchozí bod pro řešení vašeho problému není k zahození. Jenom dávejte pozor na to, abyste při jeho použití nepřehlédli nic důležitého.
Připojuje se váš notebook k bezdrátovému směrovači až na několikátý pokus?
Ze všeho nejdříve se ujistěte, že vaše síť není zahlcena jinými daty. Nemáte k počítačové síti připojena žádná zařízení, která by přijímala hudbu nebo video přes počítačovou síť, například z jedné místnosti do druhé? Takový přenos dat může být jednou z příčin, proč se váš notebook okamžitě nepřipojuje. Velmi jednoduše se o tom můžete přesvědčit, když taková zařízení, jež přenášejí velké množství dat, dočasně vypnete. Další příčinou může být rušení signálu dalšími zdroji vysílajícími na podobné frekvenci. Pokud se chcete přesvědčit o tom, zda není zdroj problému právě tady, použijte utilitu NetStumbler, kterou naleznete , popřípadě na adrese www.netstumbler.com/downloads jako soubor NET-STUMBLERINSTALLER_0_4_0.EXE o velikosti 1,26 MB. Tento program vyhledá možné zdroje, jež by mohly způsobovat rušení, těmi může být například vybavení domácnosti jako třeba mikrovlnná trouba nebo bezdrátový telefon. NetStumbler rovněž vyhledá další bezdrátové sítě LAN ve vašem okolí, a to takové, které používají stejný kanál jako vaše zařízení. Zařízení pracující na frekvenci 2,4 GHz mají tři kanály, které se vzájemně nijak neovlivňují jedná se o kanály 1, 6 a 11. Je samozřejmé, že vaší snahou bude, aby zařízení pracovalo na tom kanále, který je nejméně obsazený.
Zkontrolujte také sílu bezdrátového signálu vašeho notebooku. Karty pro bezdrátové připojení Wi-Fi obvykle umisťují do pravé části hlavního panelu ikonku, která umožňuje zjistit sílu signálu. Pokud je to jen trochu možné, pokuste se umístit vysílač co nejblíže k přijímači v notebooku, aby signál byl co nejsilnější. Slabý signál může být důsledkem mnoha nejrůznějších překážek ve vašem bytě.

Zdá se vám bezdrátové připojení Wi-Fi pomalé?

Je možné, že se k vaší síti přihlásili vaši sousedé a využívají tak vaše připojení bez vašeho souhlasu. V tomto případě je nutné povolit prvky, které umožňují bezdrátovou síť před neoprávněným přístupem zabezpečit. Jedná se o to, provést několik kroků, včetně změny standardně přiděleného hesla pro přístup k bezdrátovému bodu a také povolení šifrování přenášených dat metodou WPA. Provedení těchto kroků závisí na konkrétním hardwaru, pro většinu nejpoužívanějších bezdrátových zařízení naleznete podrobné instrukce na stránkách GetNet Wise na adrese spotlight.getnetwise.org/wireless/wifitips. Rozhodně nezapomeňte zvýšit úroveň zabezpečení aktualizací firmwaru vašeho bezdrátového zařízení.

Máte problémy s firewallem?

Řada softwarových firewallů blokuje programům přístup k internetu. Je možné, že jste při takovém dotazu firewallu omylem zvolili možnost, která natrvalo blokuje danému programu přístup do internetu, místo abyste přístup do internetu programu povolili.
Ukážeme vám, jak problém vyřešit u dvou nejpoužívanějších firewallů: u firewallu integrovaného ve Windows a u Zone Alarmu . Ve firewallu integrovaném ve Windows opravíte tento problém tak, že v nabídce Start/Spustit napíšete do políčka Otevřít příkaz wscui.cpl a potvrdíte tlačítkem OK. Otevře se součást s názvem Centrum zabezpečení, kde klepněte ve spodní části okna na odkaz Brána firewall systému Windows. V dialogovém okně, které se objeví, se přesuňte na záložku Výjimky, poté stiskněte tlačítko Přidat program. Vyberte ze seznamu tu aplikaci, které chcete komunikaci přes internet povolit, nebo stiskněte tlačítko Procházet a aplikaci vyhledejte.
V případě Zone Alarmu poklepejte na ikonu ZA v pravé části hlavního panelu a v řídícím okně firewallu klepněte vlevo na odkaz Program Control. Zde se podívejte v tabulce na sloupeček Programs a v něm vyhledejte program, jemuž budete chtít přístup k internetu povolit. Když u něj uvidíte červený křížek, klepněte na něj a z nabídky, která se objeví, zvolte položku Allow.6 0317/OK o

VýrobceInternetová adresa
IBM (Hitachi)www.hgst.com/hdd/support/download.htm
Seagatewww.seagate.com/support/disc/utils.html
Maxtorwww.maxtor.com/en/support/downloads/index.htm
Fujitsuwww.fel.fujitsu.com/home/drivers.asp?L=en&CID=1
Samsungwww.samsung.com/Products/HardDiskDrive/utilities/index.htm
Western Digitalsupport.wdc.com/download/index.asp

Sledujte rychlost otáčení větráčků

Pokud máte podezření, že je zdrojem vašich problémů větráček nebo pevný disk, je zdarma dostupná utilita Speedfan určena právě pro vás. Kromě sledování rychlosti větráčků, která by se měla u většiny počítačů pohybovat mezi 1 000 až 4 000 otáčkami za minutu, dokáže tato utilita u pevných disků analyzovat data poskytovaná technologií SMART, umožní tedy zároveň odvrátit riziko ztráty dat uložených na vašem pevném disku.

Konec restartování systému po jeho pádu

Spusťte počítač v nouzovém režimu (stiskem klávesy F8 hned po provedení testu POST při spuštění počítače a vybráním položky Nouzový režim z nabídky, která se objeví). Ve Windows pak klepněte pravým tlačítkem myši na ikonu Tento počítač a z kontextového menu vyberte příkaz Vlastnosti. Zde klepněte na záložku Upřesnit a v poli Spuštění a zotavení systému stiskněte tlačítko Nastavení. Zde odstraňte zatržítko u položky Automaticky restartovat a nastavení potvrďte stiskem tlačítka OK.

Rozšifrování událostí on-line

Na internetové stránce EventID.Net zjistíte, co způsobilo problém zaznamenaný v Prohlížeči událostí ve Windows. Obecně platí, že kódy chyb a vůbec celý jejich zde uváděný popis je často velmi obtížně pochopitelný. Právě EventID.Net vám přesně prozradí, o co jde. Na zmíněné internetové stránce zadejte do formuláře tzv. Event ID jakýsi kód události. Následně budete přesměrováni na stránku, kde uvidíte příspěvky ostatních uživatelů k tomuto problému, včetně navržených řešení.

Ukliďte a urychlete zobrazování kontextových menu

Prohledejte registr Windows pomocí utility ShellExView. Po dokončení prohledávání srovnejte jeho výsledky podle typu. Pak pomocí klávesy F7 zakažte jednu položku kontextového menu v seznamu, minimalizujte program a klepněte pravým tlačítkem na pracovní plochu. Sledujte, zda se nyní kontextové menu zobrazí rychleji. Pokud bude zobrazení kontextového menu stále stejně rychlé, zakázanou položku povolte a opakujte celý postup s další položkou v seznamu.

Řešení problémů s připojením Wi-Fi

Utilita NetStumbler umožní zjistit, zda kvalitu vašeho bezdrátového připojení negativně neovlivňuje přítomnost jiných vysílačů v okolí. V programovém rozhraní utility si všimněte zejména parametru SNR (Signal to Noise). Vysoká úroveň šumu, kterou ukazuje nízká hodnota SNR, je většinou způsobena přítomností jiného bezdrátového zařízení, využívajícího stejný kanál jako vaše zařízení.

Byl pro vás článek přínosný?