Hlavní navigace

Vybíráme grafiku za 2 500 Kč a za 4 500 Kč

20. 5. 2007

Sdílet

Výběr vhodné grafické karty je mnohdy i pro zkušeného uživatele velkým oříškem. Na trhu jsou dva velcí hráči v oblasti GPU (Radeon a GeForce) a jejich výrobky si často konkurují jak v oblasti výkonu, tak i prodejní ceny. Jakou grafiku si tedy vybrat?

Stejně jako v předchozím článku, ve kterém jsme vybírali vhodné procesory, tak i v dnešním článku si stanovíme dvě cenové hranice, okolo kterých se bude naše doporučení pohybovat. Při pohledu do ceníků se nám naskýtají jasné dvě cifry: 2 500 Kč a 4 500 Kč, tedy stejně jako u minulého článku. Nehledě na to, že toto jsou pravděpodobně dvě nejrozšířenější a tudíž nejprodávanější cenové kategorie na našem trhu.


Co očekávat od grafické karty za 2 500 Kč?
Je to především minimálně jeden analogový a jeden digitální výstup spolu s jedním televizním výstupem ve formátu S-Video, možnost pasivního chlazení díky nízkému vyzařování odpadního tepla a s tím související i nízký výkon. Ano, nebude si nic nalhávat, za 2 500 Kč nemůže uživatel očekávat kdovíjaký grafický výkon. Na „starší“ hry zastoupené v našem testu Half Life2: E.O. a Quake 4 jsou tyto GPU poměrně výkonné a budete se moci kochat z hraní v rozlišení minimálně v 800 x 600 obrazových bodech se zapnutými středními efekty. Pokud se však těšíte na nové hry typu TES 4: Oblivion nebo S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, nepočítejte příliš s mnoha efekty a vysokým rozlišením. 800 x 600 a minimální detaily je to maximální, co bude v rozumné míře hratelné na všech grafických adaptérech s cenou okolo 2 500 Kč.



Samostatnou kapitolou pak je podpora nejmodernějšího grafického rozhraní DirectX 10, které v současné době umí pouze GPU společnosti nVidia (společnost AMD se svými Radeony má zpoždění a karty nižší a střední třídy se dostanou na trh nejdříve na přelomu června a července). Navíc jak dávají první testy GeForce 8600 a 8500 vidět, výkon těchto karet ani zdaleka nebude stačit na plynulé hraní nejnovějších her v alespoň základním rozlišení a s nějakými těmi efekty. A protože na trhu ještě nejsou žádné hry plně podporující DirectX, počkáme si s výběrem DX10 karty až na dobu, kdy budou na trhu všechny modely od obou výrobců AMD a nVidia.

Při pohledu do ceníků nám v kategorii do 2 500 Kč nutně vyvstanou dva modely GPU, se kterými je potřeba počítat: ATI Radeon X1650 Pro konkurenční nVidia GeForce 7600 GS. O 8500 GT má smysl uvažovat pouze v případě, že si chcete pořídit grafickou kartu zvládající přehrávání HD videa, které stejně u nás ještě kdovíjakou dobu nebude. Ale to bychom odbočili, zpět ke grafikám.



V této cenové kategorii je možné narazit na drtivou většinu grafik osazených DDR2 paměťmi, nicméně mezi nimi lze nalézt i modely s DDR3 pamětí. Tento nepatrný rozdíl ve specifikaci karty totiž dělá výkonnostní rozdíl mezi jednotlivými modely v řádu jednotek až desítek procent. Takto se zbytečně můžete připravit výkon, který je nedostatkovým zboží u této cenové kategorie.

Druhou pastí (a nutno dodat že bohužel účinnou) je konstatování prodejců, že uživatel NUTNĚ potřebuje model grafické karty s 512 MB paměti. Častokrát si tak neznalý uživatel odnáší domů sice grafiku vybavenou 512 MB, ale použitá paměť je typu DDR2 a navíc u mnoha modelů má o desítky procent nižší pracovní frekvenci než srovnatelný model se stejným typem pamětí DDR2. Výkon GPU je totiž nedostačující pro náročné aplikace a 512 paměti rozhodně nepomůže!

Pokud se tedy zaměříme na podaný výkon a budeme porovnávat stejně vybavené karty paměťmi DDR2, je v podstatě na vás a vašem momentálním rozpoložení, pro jakou značku se rozhodnete. ATI Radeon X1650 Pro i nVidia GeForce 7600 GS totiž podávají vyrovnané výsledky – tu vyhraje jeden, tu vyhraje druhý. Pokud se vám podaří najít model X1650 Pro s GDDR3 pamětí a vejít se s ním do stanoveného limitu, není o čem diskutovat a doporučujeme právě tuto volbu.



Když budeme konkrétné, za stranu GeForce bychom zvolili model Gigabyte NX76G256D-RH za 2 328 Kč vč. DPH, za stranu ATI Radeon bychom sáhli po Sapphire Radeon X1650PRO Ultimate, 256 MB DDR3 za 2 439 Kč vč. DPH. Oba dva modely mají navíc pasivní chlazení, takže během provozu nebudou vydávat rušivé zvuky, což uživatel ocení zejména při večerním sledování filmů.



Speciální akce: když jsme brouzdali po největších e-shopech, narazili jsme na zajímavou nabídku – GeForce 7600 GT s 128 MB GDDR3 pamětí za 2 443 Kč včetně DPH. Pokud někomu záleží na výkonu, tento model bude jistě výkonnější i přes chybějící paměť než všechny výše popisované modely.

Co očekávat od grafické karty za 4 500 Kč?

Jednoznačně vyšší výkon v hrách! Nebudete již muset přemýšlet, kde jaký detail vypnete, abyste se přehoupli přes hranici 30 snímků za sekundu, pod kterou je dlouhodobé hraní téměř nemožné.

Se zvýšeným výkonem však přichází i zvýšená spotřeba a zejména hlučnost chlazení. To bývá často jediný rozdíl mezi mnoha kartami, které si lze za cenu okolo 4 500 Kč včetně daně pořídit. Oba dva námi vytipované modely disponují rychlou paměti GDDR3, 256 bitovou paměťovou sběrnicí, vysokými frekvencemi grafického čipu i pamětí, rozdíl mezi nimi a high-endem je v podstatě pouze v menším počtu Vertex a Pixel Shaders. Ka napájení se pojí i další odlišnost oproti předchozí kategorii, a to, že karty vyžadují přídavné napájení ve formě šestipinového konektoru.



O jakých modelech to tedy mluvíme? Za ATI to je Radeon X1950 Pro, za nVidii GeForce 7900 GS. Existují i jiné varianty a jejich výkon najdete v grafických přehledech, ale v poměru výkon cena se zdají být tyto grafiky nejlepší. Oba dva čipy jsou zástupci předposlední vývojové generace, oba dva modely podporují shodně DirectX 9.0c, Shader Model 3.0 a OpenGL 2.0, disponují vždy dvěma DVI výstupy s podporou Dual Link pro vysoké rozlišení 2 560 x 1 600, umožňují připojení druhé grafické karty a aktivaci režimu CrossFire u ATI a SLi u nVidia, a v neposlední řadě umožňují přehrávání a dekódování videa ve vysokém rozlišení. V porovnání s nejnovější generací to však dokážou s mnohonásobně vyšší zatížením procesoru než řada GeForce 8 nebo Radeon HD 2x00. Jistou výhodou grafických adaptérů postavených na ATI Radeon X1950 Pro je nativní podpora HDCP.



Pokud se však soustředíte pouze na výsledný výkon, jednoznačnou volbou pro vás bude jeden s modelů ATI Radeon X1950 Pro, který nabízí opravdu špičkový poměr výkonu a ceny. My jsme si vybrali model MSI RX1950PRO-TD256E, protože je osazen lepším chladičem než tím, který standardně osazuje ATI/AMD. Cena této karty mírně převyšuje zmíněnou hranici – 4 533 Kč vč. DPH, přesto naše doporučení si odnáší tato karta. Pro příznivce konkurenční společnosti nVidia máme tip na nákup karty Asus EN7900GS TOP/2DHT 256MB DDR, která za cenu 4 521 Kč nabízí zvýšený výkon v podobě přetaktovaného GPU ze standardních 450 MHz na 590 MHz a u pamětí z 1 320 MHz na 1 440 MHz.



Všechna naše doporučení patřily grafickým adaptérům určeným pro PCI Express x16 rozhraní, co když ale máte starou desku s AGP 8x? I pro vás máme řešení!

Pokud si hodláte pořídit výkonnou grafickou kartu, budete muset sáhnout po nějakém modelu Radeon X1950 nebo GeForce 7800 GS. Nic lepšího prozatím pro AGP není a musíme se přiznat, že nevěříme, že něco razantně rychlejšího se ještě pro tuto odumírající sběrnici bude vydáno.



Zajímavým řešením pro upgrade tak může být model Sapphire Radeon X1950PRO, 512 MB DDR3, AGP8x, 2xDVI za 5 610 Kč vč. DPH, alternativou pro příznivce GeForce pak MSI NX7800GS-TD256 - GeForce NX-7800GS 256 MB DDR AGP8x TV-out DVI za 5 354 Kč vč. DPH.

UI21

Jak jsme testovali:


Všechny zmíněné grafické karty byly postupně instalovány do naší testovací sestavy. Před každým měřením jsme nainstalovali nově operační systém Microsoft Windows XP Professional ENG SP2, aktualizovali jsme všemi dostupnými updaty pomocí služby Microsoft Update a nainstalovali jsme aktuální ovladače uvedené v testovací sestavě.

Testovací sestava:

Procesor: Intel Core 2 Extreme X6800, frekvence 2 930 MHz @ 3 450 MHz, 13x 266 MHz
Základní deska: Intel Desktop Board D975XBX2, čipset Intel 975X (BIOS 2692 z 4/3/2007)
Operační paměť: Kingston Hyper X 2048 GB, DDR2, 800 MHz, 4-4-4-13
Pevný disk: WD Raptor 150 GB SATA WD1500ADFD, kapacita 150 GB, 10 000 ot/min, 16 MB, NCQ
Chladič CPU: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Ovladače: INF Update Utility 8.3.0.1013, ATI Catalyst Software Suite 7.4, nVidia ForceWare 93.71, 158.22 pro 8500 GT
Operační systém: Microsoft Windows XP Professional ENG SP2
Software: Autodesk 3D Studio Max 9, BAPco SYSmark 2004 SE, DVD Shrink 3.2, EVEREST Ultimate Edition 4.0, Futuremark 3DMark05 Build 1.3.0, Futuremark 3DMark06 Build 1.1.0, Futuremark PCMark05 Build 1.2.0, Half-Life 2: Episode One, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl Patch version 1.0003, HD Tach 3.0.1.0, LAME 3.97, Quake 4 1.3, Super PI, WinRAR 3.70 beta 6,

Nastavení kvality vykreslování v ovladačích:

ATI Catalyst Software Suite 7.4

Catalyst A.I.: Standard
Vertikální synchronizace: Off
Adaptivní antialiasing: Off
Temporální antialiasing: Off
Mipmap detail: Quality
Quality AF: Off

nVidia ForceWare 93.71, 158.22:

Vertikální synchronizace: Off
Image Settings: Quality
Anisotropic mip filter: Off
Anisotropic sample: On
Transparency antialiasing: Off
Trilinear optimalization: On

Závěr:
Pokud si přejete nyní upgradovat svůj počítač, naše doporučení již znáte. Počítejte však s tím, je doporučené grafické karty nevyužijí všech efektů obsažených v nadcházejícím standardu DirectX 10. Přejete-li si pořídit grafickou kartu podporující toto nové rozhraní, buď budete muset sáhnout pro high-end model v podobě GeForce 8800 GTS a víe nebo pro konkurenční Radeon HD 2900. Současná střední třída GeForce 8800 totiž nedisponuje takovým výkonem, abyste si vychutnali všechny detaily v plném rozlišení a navíc nepřinášejí oproti střední třídě DirectX 9.0c karet očekávaná nárůst výkonu. A střední třída Radeonů HD není v současné době k dispozici.

Následující testy zobrazují výkon v rozlišení 1 024 x 768, 1 280 x 1 024 a 1 600 x 1 200, jednou s 0x AA a 0x AF, jednou s 4x AA a 4x AF. Výsledkem je počet snímků za sekundu – čím více, tím lépe. Test Half-Life2: Episode One je zástupcem počítačových her postavených na DirectX 9.0c, Quake 4 pak OpenGL 2.0. Nově jsme do doby než budou k dispozici věrohodné testy her pod DirectX 10 zařadili novinku S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl Patch version 1.0003, která je jednou z nejnáročnějších počítačových her současnosti a „vyždímává“ výkon grafických karet na maximum.


Grafické karty do 2500 Kč

NVIDIA GeForce 7600 GS (DDR2)
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
5,233
4,267
3,481
3DMark06 (body)
3,314
2,637
2,153
Half-Life2: E.O.(fps)
92.6
54.8
45.3
Quake IV (fps)
124.6
95.6
70.3
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
40.6
26.7
17.1
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
4,577
3,595
2,810
3DMark06 (body)
N/A
N/A
N/A
Half-Life2: E.O.(fps)
78.1
47.9
37.8
Quake IV (fps)
99.0
73.7
47.9
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
33.7
22.3
14.9
NVIDIA GeForce 8500 GT
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
4,634
3,566
2,793
3DMark06 (body)
2,924
2,259
1,777
Half-Life2: E.O.(fps)
58.7
35.2
26.4
Quake IV (fps)
70.6
45.4
32.0
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
39.8
25.1
16.2
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
3,825
2,785
1,992
3DMark06 (body)
2,286
1,709
1,261
Half-Life2: E.O.(fps)
43.9
26.1
19.0
Quake IV (fps)
55.3
36.2
23.6
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
28.1
21.0
12.5
ATI Radeon X1650 Pro (DDR2)
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
5,148
4,168
3,367
3DMark06 (body)
3,367
2,701
2,235
Half-Life2: E.O.(fps)
97.7
59.7
49.6
Quake IV (fps)
118.3
88.9
63.1
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
42.4
29
19.9
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
4,498
3,501
2,754
3DMark06 (body)
N/A
N/A
N/A
Half-Life2: E.O.(fps)
82.9
52.2
41.9
Quake IV (fps)
92.5
66.7
40.0
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
35.9
25.2
18.4

Grafické karty do 4 500 Kč

ATI Radeon X1950 Pro
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
10,649
9,192
7,937
3DMark06 (body)
6,203
5,278
4,494
Half-Life2: E.O.(fps)
222.1
151.3
117.9
Quake IV (fps)
171.2
155.7
133.4
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
86.4
57.7
42.6
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
9,495
8,073
6,851
3DMark06 (body)
5,183
4,260
3,524
Half-Life2: E.O.(fps)
188.4
122.0
94.5
Quake IV (fps)
153.6
129.2
105.8
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
85.3
57.1
42.9
ATI Radeon X1950 GT
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
10,357
8,965
7,741
3DMark06 (body)
6,007
5,012
4,198
Half-Life2: E.O.(fps)
212.6
144.9
112.9
Quake IV (fps)
162.2
147.5
126.4
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
81.5
54.4
40.2
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
9,205
7,835
6,603
3DMark06 (body)
4,966
3,994
3,323
Half-Life2: E.O.(fps)
180.4
116.8
90.5
Quake IV (fps)
145.5
122.4
100.2
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
80.4
53.8
40.5
NVIDIA GeForce 7600 GT
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
6,346
5,301
4,422
3DMark06 (body)
4,159
3,355
2,754
Half-Life2: E.O.(fps)
122.9
74.4
62.1
Quake IV (fps)
141.6
117.1
86.8
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
42.5
27.2
19.6
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
5,495
4,363
3,412
3DMark06 (body)
3,325
2,496
1,955
Half-Life2: E.O.(fps)
99.9
60.3
47.9
Quake IV (fps)
109.2
74.6
55.5
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
40.6
24.5
17
NVIDIA GeForce 8600 GT
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
8,875
7,168
5,869
3DMark06 (body)
5,800
4,599
3,707
Half-Life2: E.O.(fps)
132.9
81.8
62.3
Quake IV (fps)
154.6
105.5
75.0
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
67.9
47.4
35.3
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
6,844
5,234
3,811
3DMark06 (body)
4,444
3,327
2,570
Half-Life2: E.O.(fps)
83.9
52.2
37.6
Quake IV (fps)
109.7
71.3
49.7
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
62.5
44.1
32.0
NVIDIA GeForce 7900 GS
Standard
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
7,772
6,596
5,640
3DMark06 (body)
5,269
4,342
3,620
Half-Life2: E.O. (fps)
205.4
136.9
100.3
Quake IV (fps)
163.7
146.9
121.5
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
81.4
52.3
37.8
4x FSAA
1024x768
1280x1024
1600x1200
3DMark05 (body)
7,023
5,833
4,831
3DMark06 (body)
N/A
N/A
N/A
Half-Life2: E.O.(fps)
172.5
107.4
81.0
Quake IV (fps)
141.1
109.9
93.7
S.T.A.L.K.E.R. (fps)
80.1
51.5
36.1


Technické parametry:


Grafická karta: GeForce 7600 GS
Grafický čip: NVIDIA G73
Frekvence GPU: 400 MHz
Vertex Shaders: 5
Pixel Shaders: 12
Frekvence jednotek: 560 MHz
Počet TMU: 12
Počet ROP`s: 8
Geometry Shader: Není
Výrobní proces: 90 nm
Počet tranzistorů (miliony): 177
Paměťová sběrnice: 128 bit
Maximální kapacita paměti: 512 MB
Frekvence pamětí: 800 MHz
Propustnost pamětí: 14,5
Vertex Shader (verze): 3.0
Pixel Shader (verze): 3.0
DirectX (verze): DirectX 9.0c
OpenGL (verze): OpenGL 2.0
AntiAliasing: 2-4x RGMS, 2x OGSS
AA: SS+MS, Transparent AA
RAMDAC převodník: 2x, 400 MHz
Dual DVI: Ne
HDCP: Ne

Grafická karta: Radeon X1650 Pro
Grafický čip: RV530
Frekvence GPU: 600 MHz
Vertex Shaders: 5
Pixel Shaders: 12
Frekvence jednotek: 600 MHz
Počet TMU: 4
Počet ROP`s: 8
Geometry Shader: Není
Výrobní proces: 90 nm
Počet tranzistorů (miliony): 157
Paměťová sběrnice: 128 bit
Maximální kapacita paměti: 256 MB
Frekvence pamětí: 690 MHz (1 380 MHz DDR)
Propustnost pamětí: 22,08 GB/s
Vertex Shader (verze): 3.0
Pixel Shader (verze): 3.0
DirectX (verze): DirectX 9.0c
OpenGL (verze): OpenGL 2.0
AntiAliasing: 2-4x RGMS, 6x Sparse
AA: Temporal AA, Adaptive AA,Centroid Sampling
RAMDAC převodník: 2x, 400 MHz
Dual DVI: Ne
HDCP: Není

Grafická karta: GeForce 7900 GS
Grafický čip: NVIDIA G71
Frekvence GPU: 450 MHz
Vertex Shaders: 7
Pixel Shaders: 20
Frekvence jednotek: 450 MHz
Počet TMU: 16
Počet ROP`s: 16
Geometry Shader: Není
Výrobní proces: 90 nm
Počet tranzistorů (miliony): 278
Paměťová sběrnice: 256 bit
Maximální kapacita paměti: 256 MB
Frekvence pamětí: 660 MHZ (1 320 MHZ DDR)
Propustnost pamětí: 42,2
Vertex Shader (verze): 3.0
Pixel Shader (verze): 3.0
DirectX (verze): DirectX 9.0c
OpenGL (verze): OpenGL 2.0
AntiAliasing: 2-4x RGMS, 2x OGSS
AA: SS+MS, Transparent AA
RAMDAC převodník: 2x, 400 MHz
Dual DVI: Ano
HDCP: Ne

Grafická karta: Radeon X1950 Pro
Grafický čip: RV570
Frekvence GPU: 575 MHz
Vertex Shaders: 8
Pixel Shaders: 36
Frekvence jednotek: 575 MHz
Počet TMU: 12
Počet ROP`s: 12
Geometry Shader: Není
Výrobní proces: 80 nm
Počet tranzistorů (miliony): 330
Paměťová sběrnice: 256 bit
Maximální kapacita paměti: 512 MB
Frekvence pamětí: 690 MHZ (1 380 MHz DDR)
Propustnost pamětí: 44,2 GB/s
Vertex Shader (verze): 3.0
Pixel Shader (verze): 3.0
DirectX (verze): DirectX 9.0c
OpenGL (verze): OpenGL 2.0
AntiAliasing: 2-4x RGMS, 6x Sparse
AA: Temporal AA, Adaptive AA,Centroid Sampling
RAMDAC převodník: 2x, 400 MHz
Dual DVI: Ano
HDCP: Ano