Hlavní navigace

Velký test kancelářského softwaru za rok 2008

22. 12. 2008

Sdílet

V dnešní době se již takřka žádný uživatel výpočetní techniky neobejde bez programů, jejichž prostřednictvím lze provádět běžné kancelářské činnosti. K těm patří psaní dokumentů a zpráv.

V dnešní době se již takřka žádný uživatel výpočetní techniky neobejde bez programů, jejichž prostřednictvím lze provádět běžné kancelářské činnosti. K těm patří psaní dokumentů a zpráv, uskutečňování tabulkových propočtů, vytváření působivých prezentací či řízení relačních databází, jež dovedou čerpat data z různých datových zdrojů. Jelikož množství informací, s nimiž uživatelé přicházejí denně do styku, je čím dál tím větší, je nutné obezřetně volit takové softwarové nástroje, které dovedou naplnit veškerá očekávání a přispějí k lepší správě důležitého informačního obsahu. Závažná jsou samozřejmě rovněž další měřítka, k nimž se řadí kupříkladu pořizovací náklady, možnost týmové spolupráce nebo ergonomie uživatelského rozhraní.


Startovací peloton programů

Abychom zjistili, jaká je aktuální situace v oblasti softwaru pro řízení kancelářských činností, připravili jsme pro naše čtenáře velký test kancelářských balíků. V něm si společně představíme následující portfolio produktů:

Microsoft Office 2003 Professional,
Microsoft Office 2007 Professional,
Corel WordPerfect Office X4 Professional,
Microsoft Works 8.5,
OpenOffice 2.4.

Jak si můžete všimnout, v naší testovací soupravě se nacházejí opravdu různorodé programy. Ty se liší v mnoha kategoriích, funkční výbavou počínaje a koncovou cenou konče. Ačkoliv si všechny programy budeme postupně podrobně charakterizovat, rádi bychom vás nejprve seznámili s vymezením cílového publika. Pokud se ptáte, proč v naší sestavě chybí OpenOffice ve verzi 3, tak je to jednoduše proto, že v době, kdy tento test vznikal, byla nejaktuálnější verze 2.4.





Vymezení cílového publika

Jelikož existují uživatelé různých kategorií a potřeb, rozhodli jsme se vzít tuto segmentaci v potaz a testovat programy z různých hledisek. Předně jsme se soustředili na podnikovou sféru, tedy na malé a střední podniky, neboť právě u nich patří automatizace kancelářských činností k nutným předpokladům pro vybudování funkčního systému podnikové správy obsahu. Druhým cílovým segmentem jsou samozřejmě domácí uživatelé, protože i oni se velice často setkávají s potřebou napsat dopis, vytvořit tabulku či sestavit prezentaci.

Je pochopitelné, že nároky a požadavky obou skupin uživatelů se mnohdy zásadně liší. Třeba pracovníci v podnicích kladou mnohem větší důraz na přístupnost pokročilejších funkcí a na možnost vzájemného sdílení obsahu kupříkladu na firemním intranetu. Neméně významnou charakteristikou je rovněž stabilita kancelářských programů a jejich schopnost pracovat s progresivními softwarovými technologiemi. Samozřejmě nesmíme zapomenout na pořizovací náklady, jejichž určení je v komerčním segmentu specifické. Správci IT oddělení rádi propočítávají očekávanou hodnotu kancelářských produktů na počet pracovních stanic, na nichž bude dotyčný software instalován. Na základě tohoto ukazatele se rovněž rozhoduje o typu licencování, protože u placených kancelářských balíků se v těchto případech osvědčují multilicenční programy lépe než nákup samostatných „krabicových“ balení. Naproti tomu v preferencích domácností můžeme vysledovat zcela odlišné priority. Na prvním místě je cena produktu, přičemž nezřídka se stává, že uživatelé se snaží pořídit software za cenu minimální, ne-li nulovou. Poté přichází na řadu nabízená funkcionalita, ovšem na tomto místě je zapotřebí zdůraznit, že domácí uživatelé nejsou na toto kritérium tak senzitivní jako jejich kolegové z podnikové sféry. Běžný uživatel si bohatě vystačí s textovým procesorem, tabulkovým kalkulátorem, prezentačním nástrojem a poštovním klientem. V naprosté většině případů nepotřebuje mít po ruce sofistikovanější databázový systém, o dalších pokročilejších nástrojích ani nemluvě. Radost u uživatelů v segmentu domácností ovšem obvykle vyvolají různé bonusy, ať už ve formě doplňkových nástrojů (digitální alba, software pro editaci videa), galerií obrázků či interaktivních pomocníků.

Charakteristika testovaných programů


Microsoft Office 2003 Professional

Navzdory skutečnosti, že Microsoft Office 2003 oslaví koncem letošního roku své páté narozeniny, se stále jedná o veskrze užitečnou kolekci kancelářských aplikací. Produkt Office 2003 je nabízen v několika produktových variantách, do testu jsme vybrali tu s přídomkem Professional. Ta kromě „velké čtyřky“ programů Word, Excel, PowerPoint a Outlook obsahuje také Publisher, Access a Business Contact Manager pro Outlook. Uživatelé tak mohou připravovat textové a tabulkové dokumenty, spravovat databáze, navrhovat letáky a brožury a pohodlně komunikovat prostřednictvím elektronické pošty. Aplikace jsou dobře integrované, přičemž si rozumí i s portálovými řešeními postavenými na serverové technologii SharePoint. Podniková síť tak může být docela jednoduše nakonfigurována pro přebírání, otevírání, modifikování a ukládání vyhrazených dokumentů a souborů. Všechny programy řady Office 2003 jsou vybaveny standardním modro-oranžovým grafickým rozhraním, které je příjemné na pohled a snadno se na něj zvyká. Prostředí jednotlivých aplikací lze konfigurovat, takže uživatelé si je mohou přizpůsobit k obrazu svému. Potěší i plná podpora značkovacího jazyka XML u programů Word a Excel. Vysoce jsou ceněny pokročilé funkce u tabulkového kalkulátoru, který je opatřen vlastnostmi pro modelování situací. Výborně zvládnuta je také práce se vzorci a mnoha typy funkcí (mezi nimiž nalezneme funkce z oblasti matematiky, statistiky a financí). Dobře se nám pracovalo rovněž s Accessem, což je plnohodnotný systém pro vytváření a řízení relačních databází. Kromě vytváření datových tabulek lze pracovat s dotazy jazyka SQL, formuláři, sestavami, stránkami, makry a moduly. Od verze XP prošel znatelnou inovací i poštovní klient Outlook – nejvíce se změnil jeho vzhled, který je nyní věrný vertikálně uspořádaným panelům. Outlook sítě své působnosti rozprostřel opravdu všestranně, neboť vedle psaní a přijímání e-mailových zpráv jej lze použít také jako plánovače osobního rozvrhu, diář schůzek, kalendář a notýsek. Ve verzi Professional je Outlook doprovázen doplňkem pro jednoduché řízení vztahů se zákazníky, Business Contact Managerem. Jaksi stranou zůstává Publisher, u jehož posuzování jsme byli poněkud na vážkách. Domníváme se, že tato aplikace je namířena pouze směrem k domácím uživatelům a nadšeným návrhářům-začátečníkům, protože v komerční praxi se za účelem designu grafických dokumentů používají profesionální DTP aplikace (jako je InDesign od společnosti Adobe).

Posouzení pro podnikové uživatele: Sada Office 2003 Professional společnosti Microsoft je kompaktním souborem kancelářských aplikací. Vybavení je bohaté – uživatelé dostanou všechny potřebné nástroje, s nimiž se mohou směle pustit do jakéhokoliv úkolu. Aplikace jsou vhodně propojené, navíc lze nasadit sdílení přes technologii SharePoint.

Posouzení pro domácí uživatele: Přestože lze kancelářský software zhmotněný v Office 2003 Professional stejně dobře použít i v domácím prostředí, zastáváme názor, že pořizovací náklady, které přesahují úroveň několika tisíc korun, budou pro mnoho domácích uživatelů hlavní překážkou. Nicméně tato záporná vlastnost může být negována výběrem nižší, tedy méně vybavené edice z řady Office 2003. Pro domácnost bychom doporučovali buď verzi Standard (obsahuje Word, Excel, Outlook a PowerPoint), nebo verzi Basic (totéž jako Standard, jenom bez PowerPointu). Jestliže máte v rodině studenta, můžete popřemýšlet také o vyhotovení Office 2003 pro studenty a učitele, která je obsahově identická s verzí Standard, avšak cenově výhodnější.






Microsoft Office 2007 Professional

Prozatím nejnovější verze populárního kancelářského balíku se nese v duchu kompletní změny grafického uživatelského rozhraní. Zatímco prostředí předcházejících edicí Office bylo orientováno na příkazy, nová verze se zaměřuje spíše na úkoly. Primárním prvkem okna aplikace je Pás karet (Ribbon), v němž jsou seskupeny kontextové záložky, jež zobrazují skupiny příkazů, které se pojí s právě editovanými objekty. V pruhu sídlí více kontextových záložek, přičemž jakmile na nějakou klepneme, zpřístupní se skupiny asociovaných příkazů a položek. S novým grafickým designem se bohužel nesetkáme u úplně všech aplikací. Tuto vymoženost si mohou dovolit programy Word, Excel, Access a PowerPoint. Zbývající programy (Outlook, Publisher, InfoPath, Visio a Project) pruh se záložkami nevyužívají, ačkoliv se změny dotkly i jich. Pojďme však k dalším novinkám. Bezesporu užitečnou pomůckou jsou všudypřítomné galerie, které představují bohaté studnice předpřipravených návrhových vzorů. Tyto vzory můžeme aplikovat pouhým jedním klepnutím. S galeriemi se úzce pojí další důmyslný prvek – Předběžný náhled – který umožňuje uživatelům vidět finální výsledky vzorů z galerie již při pouhém ukázání myší. Aplikace Word, Excel a PowerPoint disponují novým souborovým formátem, který je založen na XML. Implicitně se při ukládání dokumentů v těchto aplikacích používá nový XML formát vždy. S tím souvisí i nové souborové přípony (DOCX, XLSX a PPTX). Vedle lepších možností pro vzájemnou spolupráci přináší formát XML také další pozitivum, jímž je snížení kapacitní náročnosti výsledných souborů. Úspora je opravdu značná, o čemž jsme se sami přesvědčili, když jsme bohatě formátovaný textový dokument plný grafů, obrázků a schémat aplikace Word 2003 načetli do verze 2007 a následně uložili. Z původních 5,74 MB se velikost zmenšila na pouhých 2,52 MB, což je 56% optimalizace! Modifikace, zdokonalení a vylepšení sálají ze všech aplikací, ovšem na tomto místě nemáme tolik prostoru, abychom je detailněji rozebrali. Přece jen se ale pokusíme vyjmenovat alespoň některé: nový modul SmartArt pro vytváření grafických útvarů s podporou stínování, odrazů, záře a 3D efektů, jemně vykreslené grafy plné barev v Excelu, vylepšené sdílení informací na serveru Office SharePoint Server, propracovanější pracovní prostory a robustnější možnosti pro časový management v Outlooku 2007. K lepšímu dojmu z práce přispívá v notné míře rovněž vyhlazovací technologie ClearType, která zjemňuje přechody mezi křivkami, snižuje únavu očí a zlepšuje čtení textu.

Posouzení pro podnikové uživatele: Nový Office 2007 přichází se spoustou vylepšení. Po praktickém testování můžeme prohlásit, že s aplikacemi se díky přirozeněji rozmístěným ovládacím prvkům lépe a rychleji pracuje. Díky novým nástrojům lze dokumenty, tabulky a databáze připravovat rychleji a produktivněji než ve verzi 2003. Týmová spolupráce je samozřejmostí, stejně jako i správa podnikového obsahu. Tím se Office 2007 stává ideálním kandidátem pro nasazení v podnikové sféře.

Posouzení pro domácí uživatele: Jestliže jste zvyklí na Office 2003, bude pro vás přechod na novou verzi velice rychlý. Jakmile se sžijete s novým stylem ovládání aplikací, budete se divit, jak jste mohli dříve pracovat jinak. Každopádně nový Office stojí za vyzkoušení. Na našem DVD naleznete zkušební verzi Office Home and Student 2007, abyste si mohli udělat svůj vlastní názor.






Microsoft Works 8.5

Zatímco programy ze sady Office nabízejí úplnou funkcionalitu s množstvím pokročilých nastavení a voleb, na zcela opačné straně kancelářského spektra stojí balík Microsoft Works, v testované verzi 8.5. Tento soubor aplikací představuje jednodušší a přímočařejší obdobu „veliké kanceláře“. Hlavní důraz je kladen na snadné použití, s kterým si dobře rozumí názorné ukázky, předpřipravené šablony a opravdu jenom ty nejdůležitější příkazy a nabídky. Kolekce Works 8.5 se jasně zaměřuje na domácí uživatele, pro něž má připraveny následující softwarové pomůcky: textový editor, tabulkový kalkulátor, správce databází a kalendář. Kromě toho se v balení nachází také prohlížeč prezentací, jež byly připraveny v aplikaci PowerPoint (Works však neintegrují žádného samostatného tvůrce prezentací). A co nám jednotlivé programy umožňují dělat? V textovém editoru můžete psát dopisy, správy, projekty, seminární práce a v podstatě jakékoliv další dokumenty. Text lze zpestřit vložením obrázků, klipartů, tabulek, hypertextových odkazů a ozdobně formátovaných nadpisů. Jakýkoliv vložený objekt smíte dále upravovat pomocí přidružených panelů nástrojů a příkazů z nabídek. Program u napsaného textu kontroluje pravopis, k dispozici je také tezaurus. Podporována je práce s hromadnou korespondencí a máte-li chuť, můžete vytvářet rovněž obálky a štítky. Tabulkový kalkulátor poslouží třeba při sledování rozpočtu nebo organizování domácího inventáře. Samozřejmostí je práce se vzorci a funkcemi, jež dovedou ušetřit nemálo pracovního času. Zadaná data jsou podkladem pro vytváření grafů. V oblasti grafů jsou však možnosti hodně okleštěné a ani v nejmenším se nemohou srovnávat kupříkladu s Excelem. Databázový asistent pojme dvaatřicet tisíc záznamů, což je pro nekomerční použití postačující. Jinak se s databází pracuje standardně: přidáváme pole a záznamy, vyhledáváme a řadíme informace a dokonce se smíme poohlédnout i po sestavách a databázových vzorcích nebo funkcích. Mimo tria „text + tabulky + databáze“ uživatelé získají plánovací kalendář, jenž svůj účel plní dostatečně.



Posouzení pro podnikové uživatele: Patrně nebude překvapením, když prohlásíme, že pro podnikovou sféru není sada Works příliš vhodná. Tato skutečnost ale není slabou stránkou tohoto softwaru – je to spíše tím, že Works 8.5 se zaměřuje výhradně na domácí uživatele.

Posouzení pro domácí uživatele: Jestliže hledáte cenově výhodný software, s nímž byste se mohli pustit do běžných kancelářských činností, stojí Microsoft Works 8.5 za uvážení. Ta cenu nepříliš přesahující hranici tisíce korun českých získáte dobrou startovní partu programů, které naplní vaše počáteční představy. Stanete-li se zkušenějšími uživateli, můžete výhodně upgradovat na plný Microsoft Office.





Corel WordPerfect Office X4 Professional

Z trhového segmentu, jemuž vládne Microsoft Office, se snaží oddělit svůj podíl také kancelářský balík od společnosti Corel s označením WordPerfect Office X4. Do testu se dostala verze Professional, která je marketingovou značkou pro čtyři robustní aplikace: textový editor WordPerfect X4, tabulkový nástroj Quattro Pro X4, prezentační utilitu Presentations X4 a systém pro správu relačních databází Paradox. Vedle vyjmenovaných programů dostanou uživatelé do rukou sbírku softwarového náčiní pro vývojáře, s jejíž pomocí mohou ti zkušenější modifikovat obsah jednotlivých aplikací. Začněme ale samotným textovým editorem: WordPerfect X4 je všestranným textovým procesorem a již na první pohled je zřejmé, že se jedná o ryze profesionální nástroj. Pro uživatele je připravena bohatá sada šablon, z nichž je možné pouhými několika klepnutími vytvořit impozantně vyhlížející dokumenty. Kromě rozmanitých listů, brožur a příruček lze připravovat výroční zprávy, diplomy, podnikatelské plány a dokonce i obaly k CD diskům. Práce v editoru je pohodlná, za co můžeme vděčit senzitivnímu asistentovi s názvem PerfectExpert. Ten má podobu panelu zachyceného podél levé strany okna programu. Pomocník si dovede poradit s uskutečněním obvyklých úkolů, jako je třeba nastavení rozvržení dokumentu, formátování anebo přidávání vizuálních efektů. Tabulkový kalkulátor Quattro Pro X4 je důstojným konkurentem Excelu, který se nezalekne ani sofistikovanějších úkolů. Program umí pracovat s externími datovými zdroji, je vybaven širokou paletou vestavěných funkcí, přičemž cizí mu nejsou ani nástroje pro numerickou a datovou analýzu či navrhování optimalizačních scénářů. Jasnou předností produktu jsou mohutné schopnosti při vizualizaci dat. Uživatelé si mohou pohrát zejména s grafy, které lze otáčet v 3D prostoru a bohatě konfigurovat (aplikace pamatuje dokonce i na takové detaily jako je styl nasvícení grafů). Prezentační nástroj Presentations X4 skýtá kompletní portfolio artefaktů, s nimiž nebude problém zhotovit i komplikovanou a grafickými prvky až po okraj naplněnou sérii prezentačních snímků. Vytváření, polohování a úprava grafických a textových elementů prezentace je rychlá, přehledná a intuitivní. Doslova vyčerpávající jsou varianty, které smíme namíchat díky desítkám animačních voleb. Hotová prezentace může být převedena do PDF či zabalena do přenositelné souborové jednotky, kterou lze přehrát na jiném PC, aniž by byla vyžadována instalace Presentations X4. Prezentační snímky lze proměnit také do podoby webové aplikace, která zapojuje do hry technologie Show It! a Flash. Programy WordPerfect, Quattro Pro a Presentations umožňují export PDF souborů, které můžete poskytnout svým přátelům nebo kolegům v práci.

Posouzení pro podnikové uživatele: Corel WordPerfect Office je ve verzi X4 zdatnou protiváhou Microsoft Office 2007. Problémem však je dostupnost sady prozatím pouze v anglické verzi, což snižuje reálný potenciál jejího praktického nasazení. Slabou stránkou produktu je také týmová spolupráce, která není v prostředí nativně začleněna.

Posouzení pro domácí uživatele: Pokud jste již vyrostli z Microsoft Works 8.5, je Corel WordPerfect Office X4 jednou z cest, jimiž se můžete vydat. Překousnete-li fakt, že k vám budou programy promlouvat anglicky, můžete být spokojeni.







OpenOffice 2.4

OpenOffice je celosvětově proslulým kancelářským balíkem, který si vydobyl uznání svým otevřeným přístupem k uživatelům. Aktuální verzi 2.4 jsme proto nemohli z našeho testu vynechat. Zřejmě největší konkurenční výhodou této sady kancelářských aplikací je její nulová cena – celý projekt je totiž vystavěn na otevřeném kódu, z jehož podstaty vyplývá, že aplikace v balení obsažené mohou využít všechny kategorie počítačových uživatelů. Jako každý správný kancelářský software i OpenOffice sdružuje tři základní programy: textový editor Writer, tabulkový procesor Calc a prezentační nástroj Impress. Jako přidanou hodnotu můžeme v dodávce nalézt rovněž tvůrce vektorových kreseb Draw a novinkou od verze 2.0 je samostatný databázový program Base. Společnost dosud vyjmenovaným aplikacím dělá ještě Math, což je program pro zadávání matematických vzorců.

S radostí konstatujeme, že od předchozích verzí se OpenOffice stal přítulnějším řešením, s nímž se snáze pracuje. Nicméně i přes značné zlepšení grafického uživatelského rozhraní bude OpenOffice patrně zklamáním pro uživatele, kteří jsou zvyklí na Office 2007. Program pro správu textových dokumentů, Writer, obsahuje mnoho funkcí, z nichž některé jsou opravdu povedené (galerie, nástrojová lišta pro práci s obrázky, editor obrázkových map, navigátor). Editor je schopen načíst mnoho typů dokumentů, mezi nimiž nechybí ani binární formát Wordu 2003 (DOC) od Microsoftu. V této souvislosti se objevuje otázka, jak se Writer dovede vypořádat s načtením wordovských dokumentů. Speciálně pro test jsme si přichystali 120stránkový text příručky, v němž se vyskytovala kvanta textových znaků společně s tabulkami, grafy, schématy, obrázky a obsahem. Writer načtení zmíněného dokumentu zvládl velice dobře. Tedy abychom byli přesnější, konvertovaný dokument vypadal takřka stejně jako originál, což je jistě dobrá zpráva. Tabulkový kalkulátor obsahuje všechny nástroje pro realizaci běžných úkonů (vzorce, funkce, grafy) a nabízí i pokročilejší prvky jako kupříkladu datové filtry (automatické, standardní a pokročilé) a automatizaci úkonů pomocí maker. Zásadní připomínky jsme neměli ani k prezentačnímu programu Impress. S tvorbou prezentace vám pomůže průvodce, který je propracovaný a skýtá mnoho výchozích konfiguračních možností. Vzhled a obsahovou náplň prezentačních snímků můžeme kontrolovat v jednom z pěti prohlížecích režimů. Pečlivě lze upravovat celkové rozvržení snímků, vlastní animace a přechody mezi snímky. Za tímto účelem Impress využívá speciální podokno, které jakoby z oka vypadlo podoknům známým z balíku Microsoft Office 2003. Jestliže byste rádi své dílo opatřili vektorovým obrázkem, můžete sáhnout po aplikaci Draw. Jde o grafický editor, který se sice ani zdaleka nemůže měřit s konkurenty typu CorelDRAW či Illustrator, ovšem na základní práci s geometrickými útvary postačuje. Kreslit můžeme obdélníky, polygony, křivky, čáry, šipky a spojnice. Dále je možné vytvářet vývojové diagramy, tvarové symboly, hvězdy a rovněž stylové bubliny známé z obrázkových časopisů. Hlasitě ohlašovanou inovací druhé generace sady OpenOffice je Base, což je program pro správu databází. Po spuštění aplikace nás přivítá průvodce s dotazem, zda si přejeme vytvořit zcela novou databázi, otevřít již existující databázový soubor, anebo se připojit k jiné databázi (poslední možnost nám dovoluje napojit se na různé databáze třeba Access, MySQL, dBASE a další). V prostředí programu Base pak můžeme zadávat data do tabulek, generovat dotazy, navrhovat formuláře a připravovat sestavy. Možnosti aplikace jsou poměrně široké, za což si program zaslouží naše uznání. Na konec jsme si pak nechali poslední součást balíku, matematický editor Math. Ten je přímo stvořen k psaní matematických vzorců a zejména složitějších formulí z oblasti vyšší matematiky. Takto zapsané vzorce lze poté vkládat do libovolné aplikace kolekce OpenOffice 2.4. Všechny programy využívají otevřený souborový formát a umožňují přímý export do PDF.


Posouzení pro podnikové uživatele: Přestože konkurenční výhodou balíku OpenOffice 2.4 jsou nulové pořizovací náklady, domníváme se, že tato sada se v malých a středných podnicích jenom stěží může stát plnohodnotnou alternativou k produktům Microsoft Office 2003 a 2007. Mezi slabá místa otevřené kanceláře patří absence nástrojů pro vzdálenou týmovou spolupráci a celkově podprůměrný standard uživatelského rozhraní.

Posouzení pro domácí uživatele: Ve své další generaci je OpenOffice 2.4 balíkem produktů, který nevyžaduje žádné vstupní investice. To bude pro mnoho uživatelů důvodem k vyzkoušení této sady programů. Ve většině případů se daří OpenOffice 2.4 plnit přání běžných uživatelů, kteří si budou tento software pochvalovat.


Vyhodnocení a doporučení


Náš test prokázal, že v segmentu malých a středních podniků si nejlépe povede sada Microsoft Office. Prvenství si odnáší verze 2007, poněvadž implementované inovace jsou tak klíčové, že dělají z nového Office technologického vůdce na trhu. Těsně v závěsu za Office 2007 svou pozici hájí Office 2003, což je kolekce mocných aplikací s vysokou tržní penetrací. Na dalším stupínku se nachází Corel WordPerfect Office X4, který sice nedosahuje kvalit vítěze, ovšem s přehledem poráží OpenOffice 2.4. S větším odstupem následuje OpenOffice 2.4, jehož cenová dostupnost však může být významným přesvědčovacím mechanizmem. Na druhou stranu kvalitativně méně sofistikované provedení směruje tento software hlavně do sféry domácností. A konečně na konci pelotonu se umístila sada Microsoft Works 8.5, která je podle našeho názoru v podnikové sféře takřka nepoužitelná.

Nyní se pojďme podívat, jak si testované balíky vedly u domácích uživatelů. Zde je situace o poznání zajímavější, neboť máme dva vítěze! Skutečně, první příčku obsadily shodně Office 2007 a OpenOffice 2.4. Za výtečným umístěním balíku OpenOffice 2.4 stojí zejména nulové pořizovací náklady, což je důležitý faktor především pro cenově senzitivní uživatele, kteří si příliš nepotrpí na inovativní řešení v oblasti automatizace kancelářských činností. Další v pořadí je WordPerfect Office X4, jenž sice není zdarma, ovšem cena balíku je dobře vyvážena doplňkovými programy a dalšími artefakty. Microsoft Works 8.5 je pak vhodný obzvláště pro začínající uživatele výpočetní techniky.


Závěr

Testem sad kancelářského softwaru jsme se pokusili zmapovat aktuální dění v tomto segmentu počítačových programů. Naše hodnocení můžete brát jako doporučení, ovšem zdůrazňujeme, že vše se odvíjí především od potřeb a možností finálních uživatelů. Každopádně však můžeme prohlásit, že vývoj v oblasti aplikací pro automatizaci kancelářských aktivit jde čile kupředu, což je pozitivní zpráva jak pro tvůrce aplikací, tak i pro samotné uživatele. Na závěr dodejme, že mnohé z testovaných produktů jsou dostupné ve zkušebních edicích, které zpravidla fungují po určenou dobu. Můžete se tak s programy lépe seznámit a zjistit, zda jsou vhodné právě pro vás.