Hlavní navigace

Srovnání předplacených služeb mobilních operátorů v ČR a SR

1. 4. 2002

Sdílet

Předplacené služby zajišťují mobilním operátorům velkou část jejich zákazníků.Jde totiž o levný způsob, jak si mobilní telefon přihlásit do sítě, aniž by se uživatel zavazova...
Předplacené služby zajišťují mobilním operátorům velkou část jejich zákazníků.
Jde totiž o levný způsob, jak si mobilní telefon přihlásit do sítě, aniž by se
uživatel zavazoval placením pravidelných poplatků. To je výhodné zejména pro
uživatele s nepravidelným, či nízkým příjmem. Pojďme se tedy podívat na
srovnání těchto služeb v České a Slovenské republice.

Nutno poznamenat, že slovenští operátoři poněkud zaostávají za českými, zejména
pak společnost Eurotel Bratislava, která má podmínky pro uživatele nejhorší.
Naopak o nejlepší hodnocení se dělí český Paegas a Oskar. Poměrně velký rozdíl
v nabídce služeb, a především potom v jejich cenách je podle mého názoru dán
zejména tím, že na Slovensku jsou pouze dva operátoři, kteří si rozdělili trh.
Praktiky slovenských operátorů se tedy v mnohém opírají o možnosti, které jim
tento duopol přináší. Podívejme se tedy na klady a zápory nabídky jednotlivých
operátorů.


Čechy

Tanec v rytmu Twistu (RadioMobil ČR)

Paegas má u své předplacené služby Twist pro uživatele mnoho zajímavého. Twist
bych doporučoval zejména nadšencům, protože nabízí celou škálu služeb, jaké
mohou sítě GSM dnes zákazníkům poskytnout. Na druhou stranu jeho ceny nejsou
nejnižší SIM karta vás přijde poněkud dráž, než byste očekávali, a ceny
hovorného jsou spíše průměrné než levné. Nutno podotknout, že se ceník služeb
karet Twist výrazněji změnil naposledy 1. 4. 2001, a to když Paegas jako jediný
operátor (to platí i dodnes) zavedl hlasovou schránku zcela zdarma. Jako hlavní
výhody Twistu bych viděl zejména velmi dobrou odbornou pomoc (k dispozici je
operátor 24 hodin denně, není problém se na něj dovolat). Pokud máte závažnější
problémy například s WAPem, či s internetovým portálem Paegas Click, máte k
dispozici speciální datovou linku na čísle 4684 (0603 604 684 z jiné sítě), kde
se mi ještě nestalo, že by mi operátor řekl větu "tyto údaje nemáme k
dispozici, s tímto se obraťte...". Další pozitiva bych viděl například v
roamingu s přímým voláním (Paegas je jediný z recenzovaných operátorů, který
tuto službu ve své předplacené službě nabízí), hlasové schránce zdarma a v
doplňkových službách (Coca-Cola z automatu on-line nákup, platba kreditem, SMS
na pevnou linku, Navigator, atd.). Za zmínku stojí i opravdu užitečný portál
Click. Díky informačním kanálům "Twist Info plus" a službě Paegas Navigator zde
není zapotřebí CB zpráv.

Paegas nabízí dva tarify: Twist Standard a Twist SMS, u kterého jsou sice
dražší hovory, ale textové zprávy jsou jen za 1,70 Kč. Nevýhody Twistu vidím
například v blokování přesměrování a tom, že nelze použít služby blokování
hovorů (lze blokovat pouze roamingová volání). Je zpoplatňováno samotné spojení
při roamingu, konkrétně částkou 15 Kč.


Letem světem s Go (Eurotel Praha)

Služba Go je velmi průměrná předplacená služba, která si velmi zakládá na
anonymitě zákazníka. Sice jste chráněni před všetečnýma ušima tajných služeb,
což je chvályhodné, ale na druhou stranu, ztratíte-li kód PUK, pak vám pomůže
už jen pánbůh. Paegas vám kódy PUK a PUK2 poskytne zcela zdarma, sdělíte-li
operátorovi své telefonní číslo, a číslo SIM, které je na kartě vytištěné.
Nemluvě o tom, že Oskar vám poskytne veškeré kódy i přes automat, sdělíte-li
své osobní číselné heslo, které si zadáte při aktivaci SIM karty. Důvodem, proč
Eurotel u služby Go neposkytuje kódy PIN2 a PUK2, je technologie odečtu kreditu
prostřednictvím interního počítadla SIM karty a SMS zpráv. Kódem PIN2 by si
totiž uživatel mohl jednoduše limit vypnout, a tím volat zcela zdarma.

Ke kladům Eurotelu se dají připsat dobré datové služby a technologie
SuperSound. K novému projektu Go patří karty Juice, s kterými můžete
prostřednictvím technologie SIM Toolkit připojit ke službě WAP, nebo služba
zasílání CB zpráv ohledně místa, kde se právě nacházíte. K záporům patří
zejména blokování veškerých přesměrování a blokování hovorů, deaktivace SIM,
pokud za 3 měsíce neuskutečníte placený hovor. Pro cestovatele jedna zásadní
nevýhoda: u roamingu je zpoplatňovaný sestavovací poplatek za spojení, i když
se nedovoláte. Jenže Eurotel má k dispozici svého operátora i ze zahraničí
zdarma, což jinak poskytuje jen Oskarta. Sečteno a podtrženo: Eurotel má výhody
i nevýhody, zkrátka se dá hodnotit jako solidní průměr.


Oskarta se neztratí (Český Mobil)

Oskarta je velmi výhodná předplacená služba jak v oblasti cen, tak i počtem
dostupných služeb, které jsou stejné jako u majitelů paušálních tarifů. Mezi
hlavní výhody patří nízké ceny, absence SIM locku, a neblokuje se žádná služba
GSM. Uživatel opravdu ocení účtování, které je po první minutě po vteřinách,
hlasovou a internetovou samoobsluhu, možnost vlastního WAP menu, absenci
manipulačního poplatku při roamingu apod. Oskar má dobré pokrytí, SIM karty
mají paměť na 25 textových zpráv a 220 čísel v tel. seznamu. Cestovatelé ovšem
budou řešit dilema, zda si Oskartu pořídit, protože se sice neplatí žádné
manipulační poplatky, operátor a samoobsluha jsou zdarma, zato ale není možné
zasílat z roamingu SMS zprávy. Pokud jsem výše chválil zákaznickou pomoc u
Paegasu, u Oskara musím konstatovat opak. Operátor je k dispozici pouze od 8 do
20 hodin mimo státních svátků, kdy není k dispozici vůbec. Také mě zaskočily
ceníky služeb Oskarty, kde jsou podle mě zbytečně velmi velkým písmem uvedeny
ceny bez 5% DPH, a teprve potom následují velmi malým písmem ceny s daní.
Oskara bych celkově hodnotil jako nadprůměrného, nicméně pokud by chtěl dohnat
úroveň Paegasu, má ještě co zlepšovat.

Ještě jedna poznámka teprve po vstupu Oskara na český trh došlo k opravdovému
posunu ve vstřícnosti operátorů vůči klientům. Před jeho nástupem panovaly v
Čechách podobné poměry, jaké dnes znepříjemňují život uživatelům na Slovensku.



Slovensko

Easy moc nepotěší (Eurotel Bratislava)

Zvláště u tohoto operátora je vidět, kam až může dostat uživatele trh rozdělený
na dvě poloviny. Úroveň služeb na předplacené kartě Easy je velmi nízká
(vyhýbám se pojmu katastrofální) a její uživatelé platí za služby, které jsou u
české Go bez problémů zdarma. Jen pro příklad: za službu zobrazení čísla
volajícího tedy CLIP, je nutno zaplatit 350 Sk (cca 256 Kč). Absence neplacené
služby CLIP však není zdaleka to jediné, co uvádí uživatele znalého jiných
hodnot při studiu podmínek slovenského operátora v úžas. Člověka zarazí
například placená služba CLIR (zamezení identifikace inkognito) a absence
roamingu v té podobě, na jakou je zvyklý. Roaming Eurotelu Bratislava je totiž
jenom chabou napodobeninou toho, co známe od českého Eurotelu: jeho aktivace
proběhne jen tehdy, máte-li kredit vyšší než 500 Sk, a automatická deaktivace
je prováděna při poklesu kreditu pod 200 Sk. Lze posílat jen SMS zprávy, a na
území SR jsou při aktivované službě "Easy SMS Roaming" blokované odchozí hovory
takže pozor, roaming aktivujte těsně před hranicemi, nebo se doma nedovoláte.

Volání operátora stojí 2,80 Sk/min., přičemž obvykle trvá velmi dlouho, než vás
spojí a jednotky při tom radostně nabíhají. Dále nelze použít datové přenosy,
ceny za hovory jsou velmi vysoké, přechod na standardní tarif s ponecháním
čísla se zpoplatňuje částkou 300 Sk a Easy není anonymní. Karta nepodporuje
služby CB, tedy lokální info. Dobré vlastnosti by na Easy člověk hledal těžko,
avšak také se nějaké najdou. Například je velmi levná SIM (190 Sk 140 Kč). Od
prvního března dokonce Eurotel Bratislava zavedl sekundovou tarifikaci od
okamžiku spojení, zřejmě inspirován Globtelem. Také je zde služba Bonus, jejíž
aktivace stojí 50 Sk, ale musí se zakoupit s dobíjecím kuponem na 200 Sk.
Výhoda Bonusu spočívá v tom, že za každou minutu příchozího volání z jiné sítě
dostane účastník 1 Sk ke svému kreditu. K dobru je možno přičíst i to, že na
kartě Easy jsou povolena blokování. Významnou výhodou jsou neplacené první dvě
vteřiny v případě, že se dovoláte do hlasové schránky. Pokud nechcete nechávat
vzkaz, neztrácíte zbytečně kredit na bezvýsledných voláních. Nicméně vzato
souhrnně: Služba Easy má k dokonalosti velmi daleko.


Prima může být opravdu prima (Globtel)

Na službách Globtelu je velmi patrná skutečnost, že tato společnost byla druhá
na trhu, a že se snažila srazit ceny dolů a zkvalitnit služby pro zákazníky
podobně, jako to učinil RadioMobil v České republice. Je sice pravda, že v
některých oblastech služba Prima vysoce převyšuje službu Easy společnosti
Eurotel Bratislava, ale přece jen nelze Globtel jen tak chválit, protože i u
Primy stále ještě nepřevažují klady nad zápory. Mezi hlavní nedostatky služby
Prima patří zejména placené služby CLIP a CLIR, a velmi drahá hlasová schránka
(4,50 Sk/min. 3,30 Kč). Ostatně položme si otázku, zda je nutné za tuto službu
vůbec platit český RadioMobil to pochopil už před rokem a nyní představuje
neplacená hlasová schránka jednu z jeho konkurenčních výhod. Nepříjemné je
placené spojení s operátorem (též 4,50 Sk/min) a znovu problém s nutnou
registrací. Opět nefunguje lokální info služby CB. Kladů je ovšem více než u
Easy, a v některých oblastech by mohl Globtel dokonce úspěšně konkurovat českým
operátorům. Na Primě tedy potěší především účtování od začátku hovoru po
vteřinách, plnohodnotný roaming (aktivace 200 Sk), není zakázáno blokování,
neplatí se za zachování čísla při přechodu na standardní tarif, a hlavně je zde
velmi levný WAP (2 Sk/min. 1,40 Kč, levnější byl WAP jen u vánoční Oskarty 1,05
Kč/min, jinak se cena WAPu v ČR pohybuje mezi 2,50-2,80 Kč/min.) Shrnuto:
Globtel Prima je služba znatelně lepší než Eurotel Easy, ale i tak má k
dokonalosti daleko. Zlepšení služeb může přinést větší orientace na vlastníka
společnost Orange. Jinak pomůže buď třetí operátor, nebo zázrak.


Toto tedy bylo srovnání předplacených služeb mobilních operátorů v ČR a SR, ze
kterého jasně vyplývá, že pro rozvinutý trh s mobilními technologiemi je
jednoznačně lepší mít více operátorů, aby vzniklo opravdu konkurenční
prostředí. Na Slovensku provádějí operátoři velmi masivní kampaň, ve které
pochopitelně ovlivňují trh tak, jak se jim hodí. Lidé jim většinou věří,
protože neznají nic jiného. Z tohoto přehledu je zcela patrné, že rozdíl mezi
zemí, kde jsou dva operátoři a zemí, kde jsou alespoň tři, je nesmírný. Ve
jménu účastníků slovenských mobilních sítí pevně doufám, že přijde konkurence
ve formě třetího operátora, a že přijde i nový telekomunikační zákon, který
nebude vyžadovat registraci občanským průkazem či pasem.




Byl pro vás článek přínosný?