Recenze: Windows 8.1 – velký kompromis - 1. díl

14. 9. 2013

Autor: pcworld.com
Microsoft je připraven k vydání Windows 8.1, podstatné a veledůležité aktualizace Windows 8.

Kód je ve své finální verzi (přesto si Microsoft vyhrazuje právo dalších obměn) a čas spekulací skončil. Odčiní Windows 8.1 hříchy Windows 8?

Ano i ne. A tato odpověď je zcela na místě. Windows 8.1 není pouze aktualizací, nýbrž lekcí v opravdovém kompromisu – pro Microsoft i pro nás.

Kompromisy

Vývoj Windows 8 v Microsoftu byl veden mantrou „žádné kompromisy“. Počítače NEBO tablety, moderní aplikace NEBO tradiční desktopový software, zářný design NEBO vysoká produktivita. Nic takového. Windows 8 je operační systém, který měl přinést všechny tyto prvky.

Na cestě k naprosté univerzálnosti však došlo k vtipné záležitosti: přístup Microsoftu ke svému operačnímu systému „vše v jednom plus kuchyňský dřez“ nakonec skončil dost velkým kompromisem.

Nešlo o plynulý uživatelský zážitek, ale naopak desktopové rozhraní a moderní uživatelské rozhraní daly uživateli pocit nápadně připomínající Jekylla a Hydea. Horší ale bylo, že OS měl poměrně špatný zvyk vytrhnout vás z jednoho rozhraní a bez dlouhých cavyků vás vyhodit do toho druhého. Moderní uživatelské rozhraní – ač vzhledově velice povedené – vypadá po technické stránce jako přinejlepším narychlo upečené. Jde o kombinaci spletitého rozhraní a chybějící funkcionality. Microsoft se navíc rozhodl, že uživatele přenese do moderního mobilního věku, a proto je zbavil milovaného tlačítka Start, a navíc znemožnil nativní bootování přímo na plochu.

Lidé věrní počítačům se cítili Microsoftem opuštěni a stěžovali si na to, že jsou vnímáni jako zákazníci druhé kategorie. Prodeje počítačů se propadly. Nyní, po méně než roce, ohlásil výkonný ředitel společnosti Steve Ballmer svou rezignaci. Žádné kompromisy.

Mark Hachman z amerického PC Worldu uhodil hřebíček na hlavičku: „Uživatelé kritizovali Windows 8.1 kvůli různým hříchům, a Microsoft neriskoval a reagoval na mnoho těchto problémů ve verzi 8.1.“

Snaha o vyhovění zákazníkovi je vtělena do nové možnosti Windows 8.1 bootovat přímo na plochu. Přestože je tato funkce tak jednoduchá, jak jen jednoduchá může být, a pohřbená hluboko v obskurním submenu, její existence je požehnáním pro milovníky desktopů, kteří pro obejití povinné obrazovky Start ve Windows 8 museli podnikat kroky, které jsou známy jen zasvěceným (a našim čtenářům). Bootování přímo na plochu zjednodušuje život všem, kdo používají Windows 8 na zařízení s nedotykovým displejem; totéž platí pro nové možnosti vypnutí, které jsou k dispozici v menu „Power User“, jež můžete otevřít stisknutím kombinace kláves Windows-X nebo kliknutím na levý spodní okraj plochy.

Windows 8.1

Je ironií, že zatímco nová vylepšení trochu ruší zaměření Windows 8 směrem k mobilní (post)moderně, pomáhají posunout Windows 8.1 o píď k étosu „žádného kompromisu“ tím, že umožňují PC být PC. A nehrát si na smartphone nebo tablet.

Ne všechna vylepšení plochy Windows 8.1 jsou vítaná. Jednou z těch méně vítaných věcí je, že Průzkumník souborů už standardně nezobrazuje knihovny (ač je můžete jednoduše obnovit výběrem View [Zobrazit] > Navigation Pane [navigační tabulku] > Show Libraries [zobrazit knihovny]). Mnohem spornější je ale dlouho dopředu ohlašovaný návrat tlačítka Start – ale ne startovního menu a jeho seznamu programů a zástupců.

Kliknutí na tlačítko Start vás totiž přesune mezi živé dlaždice moderní obrazovky Start. Tento skok je nejprve matoucí, nicméně dává smysl, uvědomíme-li si, že obrazovku Start je třeba nahlížet jako moderní startovní menu. Navíc vám Windows 8.1 umožní přizpůsobit tlačítko Start tak, abyste namísto samotné obrazovky Start otevřeli seznam „všech aplikací“, který nabízí uživatelský zážitek mnohem podobnější právě menu start. Tento nový přístup je rozumným kompromisem, který ovšem vyžaduje kompromis i z vaší strany.

Pokračování