Recenze: Video Pro X3

12. 7. 2011

Softwarová nabídka videoeditorů není v poslední době nijak závratná, a proto může být zajímavý pohled na vlajkovou loď německé společnosti Magix. Ta pod pořadovým číslem X3 nabízí svůj editor Video Pro.

Hned na začátku je nutné poznamenat, že tento program cílí na profesionály nebo alespoň mimořádně zdatné amatéry. Na první pohled se ovládání jeví stejné jako v případě většiny podobných programů – probereme se staženými videoklipy, na časové lince si je srovnáme, vylepšíme obraz, doplníme zvuk, tu a tam přidáme nějaký ten profesionálně vypadající trik či efekt (vybírat můžeme z bohaté nabídky), vymyslíme chytlavou úvodní obrazovku a je hotovo.

Video Pro X3 ale míří dál a díky pestré nabídce triků a funkcí potěší i ostřílené profíky. Amatér totiž těžko využije například MultiCam editaci, při níž můžeme synchronizovat záznam až z devíti kamer (samozřejmě za předpokladu, že snímaly stejnou událost). Potěší i maskování, které lze použít pro libovolnou část obrazu, nebo čtyřbodové editování, jež zjednodušuje vkládání klipů do časové linky. Silnou stránku představuje také audioeditor (ostatně Magix má v nabídce kvalitních audioeditorů více než dost). Že jsou části programu kombinovatelné s programem Xara Designer Pro, to nijak nepřekvapí, neboť Magix Xaru vlastní. Video Pro X3 si ale porozumí i s Photoshopem. Pro vylepšení a úpravu šablon tak máme k dispozici kvalitní editory.

Oproti minulé verzi došlo k výraznému zrychlení. Vděčíme za něj především efektivnějšímu využívání GPU a chytřejšímu renderingu formátu AVCHD (renderují se pouze editovaná místa). Hlavní novinkou je ale plná podpora Stereo3D záznamu, a to při stahování, editování i exportování. Někdo sice může 3D považovat za zbytečnou hračku, ale v poslední době ji prostě neunikneme. Do jedoucího vlaku tak naskočila i firma Magix. Stáhnout si 3D obraz můžeme v mnoha formátech, editovat a exportovat pak lze rovněž dle libosti. Nabízí se i možnost exportu ve formě anaglyfu.

Změn doznalo také ovládání - od nového startovacího okna až po nové klávesnicové zkratky. Součástí software jsou i další programy: NewBlueFX (kombinace šesti doplňků s profesionálními efekty), proDAD Mercalli 2 (profesionální stabilizér obrazu) a proDAD VitaScene LE (nabídka 150 šablon). Mezi další novinky patří nastavení exportu pro MPEG-2-I nebo podpora videokamer DVCPRO50/DVCPROHD.

Verdikt:

Video Pro X3 je sofistikovaný a robustní nelineární videoeditační program, který je zaměřen na pokročilou veřejnost. Ovládání je však i na tolik komplexní dílko nečekaně přívětivé. Cena 399 eur sice není nejlevnější, ale konkurenční profesionální programy jsou ještě mnohem dražší. Více než 80 novinek nebo alespoň vylepšení pak mluví o pořádném skoku směrem kupředu.

Hodnocení: 90 %

Klady: Videoeditor, který uspokojí i profesionála

Zápory: Nic důležitého