Recenze: Programujeme hry v jazyce C#

3. 12. 2011

Autor: © notkoo2008 - Fotolia.com
Jazyk C# je dnes populární platformou pro vývoj aplikací a her. Jak dobrým pomocníkem je v jeho objevování kniha Programujeme hry v jazyce C# od nakladatelství CPress?

Kniha Programujeme hry v jazyce C# volí poněkud jiný přístup k výuce než většina ostatních knih o programování. Autoři Petr Roudenský a Mokhtar M. Khorshid zvolili v největší možné míře praktické ukázky. Kniha vás na 240 stranách provede celkem 9 funkčními projekty, od jednoduchých konzolových aplikací až po grafickou střílečku z vesmíru.

Programujeme hry v jazyce C#

Zvolený styl výuky funguje dle našeho názoru velmi dobře, kniha ovšem počítá alespoň se základními znalostmi programování ze strany čtenáře. Určení cílové skupiny je asi největší problém, který s knihou máme. Pokročilejší programátor knihu rychle proletí a dozví se pouze pár nových věcí o jazyku C# a vývoji her. Úplný začátečník bez zkušeností pak bude s knihou pravděpodobně bojovat.

Praktické příklady mají jednu hlavní výhodu – kniha vás bude jednoznačně bavit. Každý teoretický prvek je vhodně použit v projektu a nikdy se tak neutopíte v moři nudné a záludné teorie. Je ale velká škoda, že autoři nenutí čtenáře přemýšlet. Určitě bychom v knize uvítali „domácí úkoly“ například formou zlepšení projektu či alespoň témata k zamyšlení. Čtenář by si poté získané znalosti lépe utvrdil a samostatně procvičil, což je daleko důležitější než pouhé "absolvování návodu". Pokud se totiž nenaučí přemýšlet, může se také stát, že se poslední 9. projekt této knihy stane zároveň jeho posledním projektem vůbec. Do značné míry záleží samozřejmě na přístupu čtenáře, který musí ke čtení a programování avizovaných projektů přistupovat tak, aby se opravdu něco naučil. Nějaké to "nakopnutí" ze strany autorů by však bylo rozhodně na místě.Autoři chtěli nejspíše pokrýt co nejširší portfolio čtenářů, což se ale nepodařilo úplně na jedničku. Formu výuky pomocí praktických příkladů ale musíme pochválit. Teoretické věci jsou vysvětlovány pomocí praktických příkladů využitých v projektech a čtenář s nimi okamžitě přijde do styku. Všechny zdrojové kódy jsou navíc plně obsahem knihy (a případně ke stažení na webu Cpressu) a dokončení projektů tak není problém.

Verdikt:

Kniha Programujeme hry v jazyce C# vás naučí pracovat s nástrojem Visual C# 2010 Express (Visual Studio 2010 Express) od Microsoftu,  základům objektově orientovaného programování, jmenným prostorům, výjimkám, delegátům a dalším náležitostem. Teorie sice není probírána do detailů, ale s cílem danou látku uplatnit v praxi. Tím čtenář dobře pochopí, k čemu daná věc skutečně slouží a jak ji využít. Grafická úprava je provedena velmi dobře a zdrojový kód je od ostatního textu vždy viditelně oddělen a díky členění na kratší odstavce se v knize jen tak neztratíte.

Celkově hodnotíme knihu Programujeme hry v jazyce C# pozitivně. Zvolený přístup výuky dle našeho názoru velmi dobře funguje. Autoři ale mohli vést čtenáře více k zamyšlení nad danými problémy a kniha by se neměla snažit pokrýt tak široké spektrum čtenářů. Pokud jste začínající programátor (nezačínáte však doslova od píky) a chcete se naučit základům psaní her a jazyku C#, je tato kniha vhodnou volbou.

Počet stran: 248 stran
Cena: 297 Kč
Vydal: Computer Press, 2011