Recenze: PowerDVD 8

17. 7. 2008

Společnost Cyberlink nedávno představila zbrusu novou verzi oblíbeného přehrávače PowerDVD, tentokrát již s pořadovým číslem 8. Jaký je a jaké můžeme očekávat změny oproti „sedmičce“?

Recenze: PowerDVD 8

Na scénu přichází Blu-ray

Jak už to tak vypadá, válka HD formátů je u konce a společnost Cyberlink se nyní rychle přizpůsobuje jejím výsledkům. Vůbec poprvé umožňuje přehrávání Blu-ray disků, vítězného formátu od Sony. Jedná se tak o jednu z nejviditelnějších změn nového přehrávače. Ovšem uživatelé si musí připlatit – Blu-ray formát je podporován pouze v nejdražší ze tří dostupných verzí programu, a sice v té, jež nese přídomek Ultra Edition. V této verzi si můžete pustit film jak na klasických BD-R, tak na přepisovatelných BD-RE. Co se týče dalších podporovaných formátů, samozřejmostí je přehrávání různých formátů DVD, včetně jednotlivých DVD souborů uložených kdekoliv na pevném disku, a dále i externích titulků. Zde už se ovšem nejedná o žádné novinky.

Audio a videonovinky

Pokud jde o zvuk, postoupil přehrávač PowerDVD i zde o krok dopředu. Podporuje totiž širokou škálu nových funkcí, mezi nimiž nechybí osmikanálový zvuk s technologií Dolby Digital Plus (pro Blu-ray) vyznačující se vyšším rozsahem přenosových rychlostí, bezztrátový vícekanálový audiokodek Dolby TrueHD či podpora formátu prostorového zvuku DTS. Tolik k novinkám. Nová verze PowerDVD pak v oblasti audia pokračuje se svým vlastním vynálezem pro prostorový zvuk, jenž je součástí patentované technologie TrueTheater. Technologie je dostupná ve třech režimech: dojem vícekanálového prostředí následuje režim virtuálního reproduktoru a režim pro sluchátka. V oblasti videa stojí za zmínku především podpora formátu SMPTE s vysokým rozlišením a z verze 7 přejatá podpora formátů H.264 (MPEG4) a MPEG2 HD. Pro potěchu oka u filmů ve vysokém rozlišení je k dispozici ještě jedna příjemná funkce: u běžných typů grafických karet lze nastavit jejich akceleraci a tím i plynulejší přehrávání.

Movie Collection a Movie Remix

Další inovací u nového PowerDVD je funkce zvaná Movie Collection. Uživatelé si mohou přímo v programu zapisovat seznam shlédnutých filmů, hodnotit je, psát na ně recenze a potom je třeba sdílet prostřednictvím nové on-line služby MoovieLive.com s ostatními uživateli programu. Tato služba je jednou z mnoha specialit, které mají učinit program ještě populárnějším, než byl doposud. Čas ukáže, zda to byl krok správným směrem a zda se komunita uživatelů MoovieLive.com rozroste natolik, aby byla schopná konkurovat například komunitě Flixsteru a podobným.

Zábavou pro uživatele, kteří už každý film ze své sbírky viděli několikrát, může být funkce Movie Remix. Ta umožňuje prostříhávání libovolných scén z filmů, jejich míchání mezi sebou, doplňování titulky nebo různými doplňky, jako jsou třeba komiksové bubliny u úst herců. Soubory videí z Movie Remix mají speciální koncovku a jsou jediným typem souboru automaticky asociovaným s PowerDVD. Tvůrci programu tak gentlemansky nabízejí uživateli možnost volby přehrávače u různých typů souborů a zbytečně se nevnucují. To můžeme hodnotit jako plus, neboť existuje nemálo uživatelů, kteří raději přehrávají svoje MP3 v něčem jiném než pro tyto účely poněkud těžkopádném přehrávači DVD.

Verdikt

Je zřejmé, že společnost Cyberlink svým novým počinem naplnila očekávání i náročnějších uživatelů a způsobila vrásky na čele konkurenci. Nemnoho přehrávačů zvládne Blu-ray, který se pomalu stává standardem, či osmikanálový zvuk. Zmíněná nově se vytvářející komunita MoovieLive.com se zdá být zajímavým projektem. Uvidíme, zda se recenze filmů nezvrhnou do amatérských výkřiků typu: „Skvělé! Úžasné! Dokonalé!“ I pro běžného uživatele však má program co nabídnout. Jako klíčovou vnímáme podporu všech běžných formátů, intuitivní ovládání a přehlednost. Program si můžete vyzkoušet díky dostupné trial-verzi (najdete ji na našem CD/DVD), jež vám dá v následujícím měsíci možnost položit si finální otázku, zda vám plnohodnotný přehrávač PowerDVD za oněch 50, 70 či 100 amerických dolarů (podle verze) stojí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).