Recenze: Pinnacle Studio 12

20. 12. 2008

Pokud jste se vrátili z dovolené a doma vám nyní leží hromada natočených záběrů z vaší nové digitální kamery, určitě marně přemýšlíte o tom, jak vyrobit co nejpohodlněji smysluplný sestřih.

Pokud jste se vrátili z dovolené a doma vám nyní leží hromada natočených záběrů z vaší nové digitální kamery, určitě marně přemýšlíte o tom, jak vyrobit co nejpohodlněji smysluplný sestřih. V dnešní době lze sáhnout hned po celé řadě aplikací, které vám s tímto úkolem pomohou. Jednou z nich je i nová verze domácí střižny s označením Pinnacle Studio 12. Jak záhy uvidíte, Studio 12 patří ve své třídě ke špičce a nabízí skutečně vyspělé služby. Mimochodem, některé funkce, které střižna zvládá, jsou přímo převzaty z profesionálních střihacích aplikací.

Studio 12 se na trh dodává ve třech variantách. První z nich nese označení Studio 12 a je vybavena nejmenším množstvím funkcí. Hlavním omezením je nemožnost střihu v HD (High Definition – vysoké rozlišení obrazu). Podporován tedy není ani formát AVCHD, HDV. Uživatel je omezen na sestřih ve standardním rozlišení (SD) – tedy v normě PAL. V základní verzi studia není rovněž možné editovat video ve více stopách a nelze ani klíčovat na zelené pozadí a vytvářet tak trikové scény. Omezení se týkají i exportu na optické disky, úpravy zvuku a třeba i barevných korekcí. Základní verzi Studia 12 lze proto doporučit pouze úplným začátečníkům, kteří se chtějí s aplikací rychle seznámit a nemají ambice vytvářet žádné složitější sestřihy, ani neplánují nákup kamery pracující v HD rozlišení.

Oproti základní verzi nabízí Studio 12 Plus mnohem širší nabídku služeb. Hlavním přínosem je kompletní podpora zpracování obrazu ve vysokém rozlišení. Stříhat lze video ve formátu AVCHD i HDV, přičemž v praxi se dá dobře pracovat i s formátem HDV (tedy s videem ve formátu MPEG-2 TS s rozlišením 1 440 x 1 080 z páskových kamer). Video z kamer, které využívají záznam AVCHD (založený na MPEG-4), lze zpracovávat o poznání méně radostně. Problém však není ani tak ve střižně, jako v tom, že komprese typu MPEG-4 je maximálně nevhodná pro střih. Pokud budete chtít v praxi zpracovávat AVCHD záznam, budete si proto muset pořídit co možná nejvýkonnější počítač. Někteří uživatelé provádějí před vlastním střihem AVCHD záznamu konverzi do jiného, pro střih vhodnějšího formátu. Tato cesta není úplně pohodlná, ale funguje. Nicméně vraťme se k vlastnímu studiu 12 Plus. Dalším přínosem střední verze studia je možnost vytvářet nejen DVD, ale i Blu-ray a (poměrně překvapivě) rovněž HD DVD disky. Připravit si můžete jak pokročilá menu, tak i animované nabídky, pohyblivá pozadí nebo i víceúrovňové nabídky. To vše základní verze nezvládá. K dispozici je i grafický ekvalizér pro zvuk nebo možnost pouštět video pozpátku. Zásadním, dosud nezmíněným přínosem Studia 12 Plus je možnost editovat video ve více stopách. To ocení především pokročilejší uživatelé, kteří chtějí své záznamy oživit zajímavými prostřihy, a obecně chtějí editovat video na vyšší úrovni – tak jako ve skutečných střižnách. Ve střední verzi střižny je také možné klíčovat na zelené pozadí a vytvářet zajímavé trikové scény.

Nejvyšší řada studia nese označení Studio 12 Ultimate a při praktickém testu nás produkt příjemně překvapil. Není totiž zvykem, aby aplikace pro domácí uživatele obsahovala plně profesionální nástroje. Jedná se o nástroj Magic Bullet od společnosti Red Giant Software, pokročilé efekty BorisFX Graffiti5.2 a video efekty proDAD VitaScene. S prvně jmenovaným pluginem je možné upravovat barevné podání vašeho domácího videa. V ideálním případě nikdo z vašich známých nepozná, že jste záběry natáčeli amatérskou kamerou, videu totiž můžete dodat úžasný filmový vzhled. Graffiti představuje nástroj pro výrobu pokročilých titulků a efektů s titulky. Posledním pluginem je VitaScene, kreativní sada efektů, které mohou oživit vaše video. A nutno dodat, že efekty jsou skutečně na profesionální úrovni. V poslední řadě nesmíme u Studia 12 Ultimate zapomenout na podporu prostorového zvuku Dolby Digital 5.1. Bonusem verze Ultimate je přiložené zelené klíčovací plátno. S ním se můžete okamžitě pustit do výroby zajímavých koláží a nejrůznějších trikových záběrů.

Verdikt

Co říci závěrem? Přestože je nová verze Studia 12 určena pro domácí uživatele, jeho vyšší řady budou zcela bezpochyby využívat i poloprofesionální umělci nebo třeba nezávislí filmaři. Nabízí totiž mnoho výrazně pokročilých služeb a přitom je celý proces zpracování videa vizuálně přehledný. V prostředí střižny se rychle zorientuje i naprostý začátečník. Vzhledem k pořizovacím cenám snad nemá ani smysl uvažovat o nejnižší řadě, zcela bezpochyby je lepší si připlatit pár korun a stát se majitelem verze Studio 12 Plus. Pokud máte v úmyslu se videem zabývat trochu více, ale přesto nehodláte sáhnout po plnokrevné profesionální střižně, pak směle volte verzi Ultimate. A ještě poslední zmínka: na střižně vás jistě potěší i její lokalizace do českého jazyka (netýká se pokročilých pluginů u verze Ultimate).

Cena:

Pinnacle STUDIO 12 – 990 Kč
Pinnacle STUDIO Plus 12 – 1790 Kč