Recenze: Opera 9.25

19. 3. 2008

Na poli webových prohlížečů sice Opera neukrajuje zrovna největší část koláče, ale přesto patří k nejlepším, především díky mnohým užitečným prvkům.

Kromě velmi kvalitních schopností samotného prohlížeče internetových stránek nabízí Opera emailový klient, čtečku RSS, IRC klient, NNTP čtečku, BitTorrent klient, nástroje pro tvorbu webu, podporu uživatelských motivů vzhledu a také tzv. widgets. Obsahuje tedy téměř vše, na co pomyslíte, má však i pár svých much.

Pokud jde o samotné surfování, Opera poskytuje uživateli veškerý komfort. Spoustu věcí si může upravit podle libosti – otevírat a zavírat různé panely, měnit jejich vlastnosti. Mimo jiné lze jejich pomocí získáte přístup k záložkám, widgetům, poznámkám nebo historii.

Samozřejmostí je v Opeře podpora tabů. Jestliže najedete kurzorem nad některý z nich, zobrazí Opera miniaturní verzi stránky, kterou tab momentálně uchovává. Tab můžete tažením přesunout na jiné místo, nebo jej třeba přímo vložit mezi záložky. Několik tabů zároveň lze najednou uolžit (do tzv. session) a kdykoliv je znovu najednou otevřít. Jestliže Operu spustíte, otevře poslední použitou session.

Velmi užitečný je i vyhledávací panel vedle panelu adresy. I ten je možné nastavit a hledat tak snadno na vašich oblíbených vyhledávačích i jiných stránkách.

Nástroje pro webové vývojáře poskytují vyčerpávající informace o každém prvku stránky. Tvůrce tak má dobře pod kontrolou její výsledný vzhled.

Jedna z nejnovějších vymožeností Opery je Rychlá volba (Speed Dial). Kdykoliv otevřete nový tab, objeví se až 9 miniatur oblíbených stránek vašeho výběru, uspořádaných do mřížky. Jednoduchým kliknutím nebo klávesovou zkratkou se dostanete přímo na požadovanou stránku. Tuto dovednost má Opera od verze 8.5. Je sice jenom o malinko užitečnější než klasické záložky, avšak pro ty uživatele, kteří často procházejí stejné weby (například zprávy apod.), může být tento způsob praktičtější.

Opera obsahuje i se sadou bezpečnostních prvků. Jedním z nich je i filtr phishingu. Ten může odhalit falešné stránky, přes které se od vás někdo může pokusit získat vaše osobní informace. Dále je to bohatě konfigurovatelný nástroj k blokování vyskakovacích (pop-up) oken. I chování prohlížeče v souvislosti s bezpečností lze hojně nastavovat.

Jedním ze způsobů, jak se vám Opera snaží usnadňovat brouzdání, automatické vyplňování uživatelských jmen, hesel a formulářů. Bohužel, jejich přímá editace po uložení není možná, což použitelnost tohoto prvku snižuje. Stejně tak například nelze zjistit, jaké heslo máte na té které stránce uloženo. Společnost, která Operu produkuje, to vysvětluje jako bezpečnostní opatření. Podle našeho názoru je však praktičtější možnost tyto informace jednoduše skrýt heslem.

Opera využívá pro zobrazování stránek vlastní vykreslovcí engine nazvaný Presto. Téměř ve všech testech byly stránky zobrazeny stejně, jako je zobrazují jiné prohlížeče, jako třeba Internet Explorer, Mozilla Firefox nebo Safari. Nicméně jsme zazamenali pár poruch v zobrazení a načítání stránek, především pokud obsahovala formuláře. Občas bylo nesprávně vykresleno tlačítko, kontextové menu nebo textové pole (což mělo občas za následek i nepoužitelnost formuláře). Vývojáři Opery jsou si však těchto vad vědomi, a tvrdí, že ve verzi 9.5 již bude vše v pořádku. V testu betaverze 9.5 jsme opravdu předchozí problémy nezaznamenali.

Obecně lze říci, že prohlížení stránek je velmi rychlé a spolehlivé, ačkoliv doba spuštění aplikace nebyla nejsvižnější. Tu a tam se objevil i pád (i zde však tvůrci slibují nápravu).

Verdikt

Opera je velmi schopný nástroj, který zastane kromě samotného prohlížení webu i řadu dalších úkolů. Je určena především pro ty, kteří dokáží velké schopnosti tohoto produktu efektivně využít. Pokud si však vystačíte i bez všech těch „nadstandardních“ funkcí, postačí vám jistě i méně vybavený prohlížeč, kterým může být Mozilla Firefox, Safari nebo Internet Explorer. (Pravda, první jmenovaný se může jistě pomocí zásuvných modulů Opeře vyrovnat nebo ji i překonat, to je však již téma na jiný článek.)