Hlavní navigace

Nerušte sousedy

1. 2. 2005

Sdílet

Sluchátka věru nepatří mezi často posuzované PC periferie - tak malou pozornostsi ale nezaslouží. Mezi hráči i běžnými uživateli jsou přinejmenším stejně častým doplňkem standar...
Sluchátka věru nepatří mezi často posuzované PC periferie - tak malou pozornost
si ale nezaslouží. Mezi hráči i běžnými uživateli jsou přinejmenším stejně
častým doplňkem standardní výbavy jako PC reproduktory. Na rozdíl od nich však
ani poslech hlasité hudby neruší okolí.

Uživatelé PC mohou mít navíc odlišné priority a požadavky než příznivci
spotřební elektroniky, a tak jim nabídka klasických obchodů nemusí vyhovovat.
Někteří touží po co nejkvalitnějším ozvučení, jiní hledají snadno přenosná
sluchátka, další pak potřebují headset, jehož součástí je i mikrofon (ať už pro
hraní her, on-line chat či videokonference).
Zajímalo nás, zda lze všechny tyto vlastnosti nalézt v jednom produktu, a proto
jsme se rozhodli otestovat zejména kombinace stereofonních sluchátek s
mikrofonem. Do testu dorazilo celkem 12 produktů, z větší části běžně
dostupných na našem trhu, zastupujících jak headsety (sluchátka + mikrofon) tak
několik klasických sluchátek, jež jsme otestovali spíše pro doplnění či
zpestření (v tomto případě se ani zdaleka nejedná o reprezentativní vzorek
celkové nabídky v obchodech).

Teoretické základy

Sluchátka
Počátky sluchátek lze vystopovat u prvních rozhlasových přijímačů na přelomu
19. a 20. století. Vývoj k dnešním sluchátkům nabízejícím věrnou reprodukci ale
započal až na sklonku 30. let, kdy firma Beyerdynamic představila DT48 - vůbec
první dynamická sluchátka. Vývoj pak nabral obrátky na počátku 50. let, kdy se
objevily první hi-fi modely (např. Beyerdynamic DT 485).
V současné době lze sluchátka rozdělit do několika základních skupin: otevřená,
uzavřená a miniaturní pecky či špunty (plug). Rozdíly mezi jednotlivými typy
nemusí nezbytně být v kvalitě reprodukce (byť konstrukce ji může částečně
ovlivnit) - obecně platí, že otevřená sluchátka blokují (izolují) okolní hluk
nejméně a jsou nejběžněji používaným typem. Díky velkému počtu levných a
nekvalitních otevřených sluchátek se někdy traduje, že se jedná o podřadnou
konstrukci, což ale ve skutečnosti není pravda. Výhodou otevřených sluchátek je
možnost jednoduché a lehké konstrukce, případně jejich skládání. Uzavřená
sluchátka obvykle pojmou celé ucho a dobře izolují hluk z okolí - tato
konstrukce je častěji k vidění u sluchátek střední a vyšší třídy, není ale
technologicky nadřazena. Pecky, tedy klasická sluchátka do uší, nemohou obvykle
dosáhnout kvalit reprodukce otevřených a uzavřených sluchátek. Jejich speciální
varianta - špunty (označované někdy plugy či "Canal Phones") se zasunují přímo
do zvukovodu, což může být některým uživatelům méně příjemné, mohou ale
nabídnout kvalitu reprodukce srovnatelnou přinejmenším s vyšší střední třídou
otevřených či uzavřených sluchátek. Existují pochopitelně i různé podskupiny -
například sluchátka "clip-on", tedy otevřená sluchátka, která na hlavně nedrží
pomocí klasického mostu, ale díky sponě, jež se zasouvá za ušní boltec, či
"street-style", sluchátka s mostem, který prochází nad ušima a za krkem a
nikoliv přes vršek hlavy.
Pokud vás teorie špičkových sluchátek zajímá, doporučujeme diskuzní fóra
serveru Head-fi na internetové adrese http://www.head-fi.org (anglicky) či
server http://www.headphonereviews.org.

Mikrofon
První mikrofon vynalezl Emile Berliner (1851-1929) 4. března 1877. Berlinerův
elektrický mikrofon byl mimo jiné nezbytnou součástkou, kterou použil Alexander
Graham Bell při konstrukci telefonního přístroje.
Mikrofony jsou v současné době konstruovány buď jako dynamické, nebo jako
kondenzátorové. Dynamický mikrofon využívá v podstatě obrácený princip
reproduktoru: vzduch rozechvívá membránu, která je spojena s cívkou,
nacházející se uvnitř magnetického pole. Tím je generován elektrický proud o
určitém napětí (amplitudě) a frekvenci odpovídající zvukovým vlnám neseným
vzduchem. Kondenzátorové mikrofony využívají elektrostatického efektu - pevná
destička s elektrickým napětím je umístěna blízko lehčí nabité membrány. Změny
ve vzdálenost membrány od destičky generují velmi slabé elektrostatické napětí,
které je přímo v mikrofonu zesilováno. Nutnost udržet napětí na destičce a
zesilovat získaný signál znamená, že kondenzátorové mikrofony je nutné napájet
buď z baterie, nebo pomocí tzv. "phantom power" ze zesilovače.
Dynamické mikrofony jsou sice méně citlivé (jejich citlivost lze zvýšit
velikostí a umístěním membrány), díky příjemnému zabarvení zvuku jsou ale
vhodné pro snímání vokálů, zejména zpěvu. Díky menší citlivosti se zase hodí
pro snímání ve hlučnějším prostředí. Kondenzátorové mikrofony jsou vhodné pro
snímání zvuku hudebních nástrojů, velkých prostor, ale též v případech, kdy
nelze mluvit přímo do mikrofonu - díky tomu jsou nejběžněji používanou
technologií v moderních přístrojích - například telefonech, diktafonech a
headsetech.
Funkci mikrofonu lze ovlivnit i jeho konstrukcí - nejběžnější jsou všesměrové
mikrofony (ty používá většina jednoduchých přístrojů, včetně headsetů). Kromě
všesměrových existují též mikrofony směrové (kardioidní, hypercardioidní),
dvousměrné a puškové. Konstrukce směrového (kardioidního) mikrofonu je obvykle
použita u kvalitních vokálních (hlasových) studiových mikrofonů - jedná se
vlastně o dvousměrný mikrofon, který snímá zvuk na základě rozdílu tlaku "před"
a "za" mikrofonem, kombinovaný se všesměrovým mikrofonem.

Jak jsme testovali
Poslechové testy sluchátek a testy mikrofonu jsme prováděli na sestavě s
Windows XP, osazené zvukovou kartou SB Audigy Platinum. Při testech jsme se
soustředili jednak na kvalitu reprodukce sluchátek (subjektivní poslechový
test) - a to jak u akustických nahrávek a mluveného slova, tak i v případě
zvukových efektů (střelba, výbuchy), běžných u akčních her či filmů. Hodnotili
jsme také ergonomii sluchátek a doplňky (délka kabelu, regulace hlasitosti,
vypínač mikrofonu apod.). V případě mikrofonů jsme subjektivně hodnotili
kvalitu záznamu hlasu (v drtivé většině případů byla zcela uspokojivá) a
zejména odrušení hluku okolí a zvuků ze sluchátek (v tomto směru už byly
výsledky o poznání slabší).

Historické okénko

• První veřejnou radiostanici zřídil držitel patentu na technologii
rozhlasového vysílání Gulielmo Marconi v roce 1897 na Britském ostrově Wight.
Za pozornost stojí, že před Marconim (1896) provedli veřejné zkoušky rádiového
přenosu Nikola Tesla (USA, 1893) a Jagdish Chandra Bose (Indie, 1894). Teslův
americký patent z roku 1897 byl nakonec zrušen v roce 1904 (údajně hlavně kvůli
vysokým poplatkům, které nebyla americká vláda ochotna Teslovi platit, a také
díky lobování Thomase Edisona a Andrewa Carnegieho, kteří mezitím finančně
zaštítili Marconiho), zatímco Bose se o patentování rádiového přenosu ani
nepokusil.
• Berliner byl mimo jiné též vynálezce záznamu na desky a především gramofonu,
který začala vyrábět společnost Berliner Gramophone již na sklonku 19. století.
Firma se později sloučila s firmou Consolidated Talking Machine Company a
nadále používala značku Victor Talking Machine Company. Pokud je vám povědomé
logo bíločerného psíka, který s mírně nakloněnou hlavou a zdviženým uchem
naslouchá gramofonu "HMV - His Master´s Voice", pak vězte, že původně jej
používala VTMC. Mimochodem kromě britského řetězce HMV lze pokračovatele VTMC
nalézt i v Japonsku, kde byla ve dvacátých letech založena Victor Company of
Japan (a není bez zajímavosti, že je dnes známá spíše pod obchodní značkou
JVC). Původní Victor Talking Machine Company se v roce 1929 stala divizí Radio
Corporation of America pod názvem RCA Victor.

Creative HS-300
Headset Creative patří k "záhlavním" (či streetstyle) typům - most tohoto
headsetu prochází nad ušima a za krkem. Kondenzátorový mikrofon je citlivý vůči
hlasu, ale též k ruchům okolí. To vadí především při síťové hře, kdy takto
proniknuvší zvuky mohou soupeři doslova napovídat. Vypínač umístěný na kabelu
spolu s regulátorem hlasitosti naštěstí umožňuje snadné vypnutí mikrofonu, není-
li používán. Výrazné je bohužel i pronikání zvuků ze sluchátek. Pomineme-li
méně výrazné basy, pak nás sluchátka Creative vcelku překvapila. Středy a výšky
jsou sice o něco silnější, zvuku ale nechybí prostor. Výhodou tohoto headsetu
je nízká cena i malé rozměry a tedy snadné přenášení. Celkově se ale jedná o
doplněk vhodný spíše pro chat než pro náročné hráče.

Gembird 830
Tato polozavřená sluchátka mají jednoduchý plastovo-kovový mostík a poměrně
velký přítlak na uši (což je po několika hodinách nepříjemné), dobře se ale
vejdou i na větší hlavu. Kondenzační mikrofon má opět výraznou tendenci snímat
šum okolí (tu lze částečně potlačit regulací zisku), podobně jako u headsetu
Trust 625 je ale pronikání zvuku ze sluchátek na přijatelné úrovni. Bohužel
tentokrát chybí vypínač mikrofonu - kabel je osazen pouze regulací hlasitosti.
Basy jsou podobně silné (a ne zcela přesné) jako u zmiňovaného konkurenčního
modelu, výšky a prostor jsou ale potlačeny ještě o něco výrazněji. I v tomto
případě se tedy jedná o sluchátka vhodná spíše pro hraní či chat než pro
poslech hudby - je velká škoda, že výrobce opomněl vypínač mikrofonu.

Gembird 860
Velká uzavřená sluchátka Gembird bohužel nejsou jasným synonomym kvality.
Kondenzátorový mikrofon s molitanovým krytem sice snímá šum okolí, od 55 kHz je
ale snímání výrazně potlačeno, což hladinu šumu omezuje. Mikrofon nelze na
regulátoru hlasitosti vypnout. Pronikání zvuku ze sluchátek je sice slyšitelné,
ale na přijatelné úrovni (u uzavřených sluchátek bychom ale očekávali lepší
výsledek). Neuspokojivá je reprodukce zvuku. Basy jsou nadměrně zvýrazněné a
částečně dunivé, zatímco vyšší frekvence jsou zastřené. Zvuku tak chybí prostor
i detail a některé skladby jsou reprodukovány doslova nepříjemným způsobem.
Tato sluchátka s mikrofonem se hodí opravdu jen pro hraní - a to ještě v
případě, že vám příliš nezáleží na kvalitě reprodukce zvuku her.

KOSS SB40
Velká uzavřená sluchátka KOSS sedí velmi pohodlně, mostík se ale po sundání
často vrátí do výchozí polohy. Headset je trochu netradičně vybaven dynamickým
mikrofonem, který je "vyladěn" na snímání hlasu (bohužel nesnímá nižší vokální
frekvence) a dobře potlačí okolní šumy. Absence jeho vypínače nám proto tolik
nevadila. Po zvukové stránce patří SB40 k naprosté špičce - ve všech
poslechových testech si vedly výborně, byť špičkovým modelům klasických
stereofonních sluchátek Koss a zejména Sennheiser se přece jen nevyrovnají.
Velké rozměry ale znamenají, že se nehodí na častější přenášení ani na menší
dětské hlavy. Cena je bohužel stinnou stránkou SB40, tuto nevýhodu ale
vyrovnává doživotní záruka (i na mechanické poškození).

Philips SBC HG100
Headset značky Philips je určen speciálně pro PC hráče. Vedle mikrofonu
disponuje také vibračními elementy (vibrátory) doléhajícími na krk. Jejich
úkolem je zvýšit vjem vibrací při střelbě či explozích v akčních hrách,
Mikrofon je kondenzátorového typu a snímá tak sice věrně celé frekvenční
spektrum, zároveň ale též velké množství okolního šumu. Zvuk je čistý, má však
mírně agresivní výšky a lehce potlačené basy. Množství basů, či přesněji
vibrací, lze sice dramaticky zvýšit zapnutím záhlavních "vibrátorů", v případě
hudby to ale není zrovna vhodné řešení. Při hraní či sledování filmů mohou být
basové vibrace zábavné a originální. Sluchátka patří po zvukové stránce k
průměru či lehkému podprůměru, mikrofon nás příliš nepřesvědčil - ocenili
bychom vypínač na kabelu.

Sennheiser PC 135 USB
Mikrofon tohoto headsetu je perfektně odrušen a snímá jasně, pronikání zvuku ze
sluchátek je na velmi nízké úrovni. Kvalita zvuku v mnoha směrech snese
srovnání s KOSS Porta Pro či Sennheiser PX100. Jediné, co lze tomuto headsetu
vyčíst, jsou slabší basy nejnižších frekvencí. Pochvalu zaslouží dlouhá šňůra,
regulace hlasitosti a možnost vypnutí mikrofonu, klip pro upevnění šňůry na
oděv či "člunek" pro navinutí kabelu a rozdvojený mostík, díky kterému
sluchátka velmi dobře sedí. Kvalitní a lehký stereofonní headset Sennheiser je
velmi dobrou alternativou proti dražším a větším sluchátkům. Povahou se hodí
spíše pro ty, kdo chtějí často poslouchat hudbu (a nejsou příliš nároční) a
hrát spíše příležitostně. Součástí sluchátek je také univerzální USB
audioadaptér.

Sennheiser PC 140
Nejlevnější model Sennheiser je vybaven tenkým mostíkem "za krk" a vyznačuje se
velmi decentním přítlakem. Přesto drží na hlavě velmi pevně. Kondenzátorový
mikrofon má téměř dokonale odrušený šum okolí a snímá velmi neutrálně a čistě.
Tlačítko pro jeho vypnutí spolu s regulátorem hlasitosti na kabelu nechybí.
Pronikání zvuků ze sluchátek do mikrofonu je druhé nejnižší po modelu KOSS
SB40. Po zvukové stránce si model PC 135 také zaslouží pochvalu - basy jsou
sice méně výrazné (přesto celkem přesné) a výšky naopak lehce agresivní
(zejména při vyšších hlasitostech), poslech je velmi příjemný. Povahou se hodí
spíše pro ty, kdo chtějí často poslouchat hudbu (a nejsou příliš nároční) a
hrát spíše příležitostně.

Sennheiser PC 150
"Největší" z headsetů Sennheiser používá polouzavřenou konstrukci sluchátek
kombinovanou s kondenzátorovým mikrofonem. Ten je ale naštěstí dobře "odladěn",
a tak snímá okolní zvuk v přijatelné míře. Nízké je i pronikání zvuku ze
sluchátek. Šum i pronikání zvuku lze omezit regulací zisku předzesilovače
mikrofonu ve Windows. Zvuk patřil spíše k průměru. Basy jsou mírně zesílené,
nepříjemné je ale potlačení středních a vyšších frekvencí - zvuku chybí prostor
a zní trochu dutě. Model PC 150 je zkrátka určen spíše pro hry či
videokonference než pro náročný poslech hudby. Ve výbavě nás potěšil dlouhý
kabel s možností regulace hlasitosti a vypínačem mikrofonu. V celkovém
hodnocení se jedná o zařízení s velmi dobrým mikrofonem a přijatelným zvukem.

Trust Silverline 610
Street-style čili záhlavní sluchátka firmy Trust patří k nejednodušším a
nejlevnějším modelům. Jednoduchý kondenzátorový mikrofon více snímá šum okolí.
Zdá se, že se výrobce pokusil o částečné utlumení tohoto problému za cenu
mírného zkreslení. Zvuk ze sluchátek do snímání mikrofonu neproniká příliš
výrazně. K nevýhodám patří absence vypínání mikrofonu na kabelu. Zvuk lze
hodnotit jako velmi nevýrazný. Basy ani výšky příliš nevynikají a bohužel se
také ztrácí detail i část prostoru. Díky mírnějším basům nejsou příliš vhodné
pro hry a využijí je ti, kdo chtějí jednoduchá sluchátka pro občasný poslech či
chat. Záhlavní konstrukce je praktická zejména pro majitele (či majitelky)
delších vlasů, může ale činit problémy, máte-li pracovní křeslo s vysokým
opěradlem.

Trust Silverline 625
Další model používá polozavřenou konstrukci s krátkým kovovým mostem, který
není určen pro větší hlavu. Kondenzátorový mikrofon není bohužel příliš dobře
odrušen, překvapivě dobré je ale odrušení zvuku ze sluchátek a pronikání do
mikrofonu je jen minimální. Ke kladům patří vestavěná regulace hlasitosti
sluchátek i s vypínačem mikrofonu. Z hlediska kvality zvuku se model 625 řadí
spíše k podprůměru. Vyšší a střední frekvence nejsou agresivní, chybí ale
prostor a detail, basy jsou poměrně silné, ale bohužel také poněkud nepřesné -
u některých nahrávek je zvuk poněkud zastřený. Vzhledem k ceně a kvalitě
reprodukce se hodí spíše pro hraní her, hudebně uspokojí jen ty nejméně náročné
uživatele. Menší rozměry je také činí celkem vhodnými pro děti.

KOSS Porta Pro
Tato legenda mezi sluchátky se beze změn vyrábí již zhruba dvacet let. Porta
Pro se za tu dobu staly symbolem kvalitního přenosného zvuku a jen máloco jim
mohlo úspěšně konkurovat. Rozpoznávacím znakem je zvláštní, mírně archaický
tvar, daný možností sluchátka skládat, a specialitou - molitanovými polštářky,
které přiléhají přímo nad ušima k hlavě a umožňují odlehčit přítlak samotných
sluchátek na hlavu. Zvuk modelu Porta Pro se vyznačuje mírně zvýrazněnými basy,
dobrým prostorem, jemnými středy a výškami i dostatkem detailu. Problémy s
reprodukcí basů jsme zaznamenali jen při vyšších hlasitostech, méně spokojen
bude zákazník i s cenou. Tu ale u značky KOSS už vynahrazuje doživotní záruka.
Pokud KOSSy neztratíte, mohou vám opravdu sloužit do smrti.

Sennheiser PX 100
Klasická sluchátka otevřené konstrukce s výbornou kvalitou zvuku PX100 lze
snadno složit a přenášet v dodávané plastové krabičce. Model PX100 je přímým
konkurentem legendárních PortaPro a poteší všechny, kterým "Porty" připadají
příliš výrazné. Sluchátka sedí přes drobný mostík velmi dobře. Zvuk je
vyrovnaný, s pevnými basy, dobrými středy a výškami - nechybí prostor ani
detail. jediné co překvapí, je poměrně velká hlasitost sluchátek - k
výraznějšímu zkreslení zvuku dochází až při hlasitostech, které jsou prakticky
nepříjemné. Sennheiseru se konkurent legendárních Porta Pro povedl - po zvukové
stránce je o něco syrovější, ale možná i přesnější a navíc se prodává za
výrazně nižší cenu. Jedná se o fantasticky univerzální sluchátka k PC i k MP3
přehrávači.

Byl pro vás článek přínosný?