Hlavní navigace

Nejžhavější trendy pro rok 2011 - 1. díl

22. 2. 2011

Sdílet

Trojrozměrný obraz bez brýlí, výkonné kombinované procesory obsahující kromě procesorového jádra i jádro pro grafiku, placení přes smartphone – to všechno jsou nejvýznamnější novinky letošního roku.

Obrázky pyšnící se prostorovou hloubkou jsou skutečně fascinující. Bohužel pro skutečný prožitek z trojrozměrného zobrazení musíte používat speciální brýle. Bez nich by bylo trojrozměrné vnímání filmů či her takřka nemožné. Začíná se ale objevovat vcelku reálná šance, že se u některých produktů již v roce 2011 setkáme s tím, že již brýle nebudeme potřebovat. Tyto tzv. autostereoskopické techniky by měly vytvořit trojrozměrný obraz, aniž by bylo nutno používat nějaké další prostředky.

První krok k autostereoskopickému televizoru učinila firma Toshiba koncem roku 2010. Konkrétně se jednalo o modely z produktové řady Regza GL1 a úhlopříčkami 30,5 cm a 50,8 cm. Trojrozměrný obraz, pro který nebude třeba používat žádné brýle, se vytváří pomocí technologie Integral Imaging. Tato technologie počítá z dvojrozměrného obrazu devět různých zobrazení. Ty se pak v ideálním případě současně přenáší na monitor.

Díky polarizačnímu filtru a svisle zarovnaným čočkám může divák vidět obrázek, který vytváří potřebný dojem hloubky. Pro trojrozměrné zobrazování se nyní používají televizory s rozlišeními od 466 × 350 pixelů a 1 280 × 720 pixelů. Tyto televizory jsou nyní dostupné především v Japonsku, které se do 3D technologií doslova zbláznilo. Stal se z nich prodejní šlágr, a tak se dá předpokládat, že to samé by se mohlo stát i u nás, až se tato zařízení objeví v obchodech u nás.

Prostorové zobrazení i do jiných zařízení: Dojem prostorové hloubky i pro konzoly a mobily

Z trojrozměrného zobrazení bez speciálních brýlí se mohou radovat i hráči her. Tento zážitek jim totiž počátkem roku nabízí autostereoskopická mobilní herní konzola Nintendo 3DS. Tato konzola obsahuje dva displeje – první displej má za úkol vytvářet trojrozměrný obraz na úhlopříčce o velikosti 8,7 cm. Rozlišení o velikosti 800 ×240 pixelů se při trojrozměrném zobrazení snižuje na 400 × 240 pixelů na každé oko. Druhý displej má rozlišení 320 × 240 pixelů, je citlivá na dotyk a má úhlopříčku o velikosti 7,6 cm.

Celá konzola je vybavena třemi kamerami, každá má rozlišení 640 ×480 pixelů. Dvě z těchto kamer se nachází mimo skříň a používají se pro natáčení trojrozměrného obrazu. Na konzoli se rovněž dají přehrávat i trojrozměrné filmy, takže je zajímavá nejen pro hráče trojrozměrných videoher, kteří vyžadují mobilitu, a samozřejmě díky svým funkcím není nutně určena pouze pro hráče.

 

skoleni

 

Celé pokračování naleznete na webu PC World!

Autor článku

Pod autorským pojmem „Redakce“ se rozumí společná práce redaktorů serveru PCWorld.cz.