Hlavní navigace

Juiced

4. 9. 2005

Sdílet

Adrenalinové závody ve stylu novodobého Need for Speed, které zaostávají po audiovizuální stránce a celkově bohužel nenabízejí tolik, co slavná série od EA. Ještě štěstí, že autoři zapracovali na hratelnosti, kterou Juiced nelze vytknout.

I dobře rozjetý závod se může nečekaně zvrtnout, jak vám potvrdí devět z deseti mistrů volantu. A ten desátý je Michael Schumacher, který si nic podobného nepřipustí. Takové jsou v kostce osudy akční hry z rodu Rychle a zběsile, která prakticky dokončená už skoro najížděla na startovací rošt. Jenže pak ji osud poslal zpátky do boxů, kde čekala deset dlouhých měsíců na výměnu majitele stáje. Co myslíte, dožene soupeře?



Nedá se nic dělat, závodní tituly s ilegálním soupeřením v městských ulicích a v autech vyšperkovaných desítkami tuningových dílů už mají trochu po sezoně. Boom zájmu o tento zvláštní druh automobilového „sportu“ s sebou přinesl hodně více či méně povedených her, mezi nimiž se perspektivní Juiced měl stát hlavním soupeřem Need for Speed: Underground. Že se nakonec zařazuje s velkým časovým odstupem až za druhý díl konkurenčního titulu, má svůj důvod v temných vodách herního byznysu. Původním vydavatelem Juiced byla ještě na začátku roku 2004 renomovaná společnost Acclaim, jejíž auto-moto výtvory byly hity už na prvních PC pro „normální lidi“. Ale jak už to chodí, jenom s tradicí se moc vystačit nedá, takže stejně jako se chýlily přípravy finální gold verze Juiced, nachyloval se i finanční osud společnosti. Po sedmnácti letech existence nakonec o loňských prázdninách nezbylo Acclaimu než ohlásit bankrot a začít s odprodejem rozpracovaných projektů, mezi které spadly i téměř hotové akční závody. Údajně pouhý měsíc před plánovaným datem vydání.

Po delším hledání nakonec program zaparkoval pod křídly vydavatelství THQ a všechny komplikace s převodem projektu a části vývojářského týmu, právními náležitostmi a jiné radosti nakonec posunuly termín vydání až na letošní červen. O to více času měl ale CD Projekt na lokalizaci, takže výjimečně se česká premiéra shoduje se zahraniční. Počeštění je navíc kompletní – kromě obvyklých titulků, menu a manuálu prošel lokalizací i dabing. Ptáte se, o čem se tak může mluvit při automobilových závodech? Nechte se překvapit.



Město andělů

Fenomén dvojice automobilových filmů Rychle a zběsile je už skoro trapné připomínat. Jenže málo platné, právě příběh drsných frajerů v superkárách rozpoutal na celém světě vlnu zájmu o šlechtění plechových krasavců na čtyřech kolech. Ani autoři Juiced se proto nepokoušeli měnit osvědčené schéma a drželi se věrně atraktivní předlohy. Hráč se v jejich podání ocitne v automobilovém undergroundu jistého Angel City, kde se závodí a ladí, až plechy skřípou a válce v motorech explodují.

Startuje se hezky zostra, jak to mají mazlíčci rádi. Bez dlouhých úvodů a času na rozkoukání okamžitě začínáte kariéru prvním duelem s místním borcem, který vám jako nováčkovi ukáže, že tady amatéři nemají místo. Závod je nenápadným nasměrováním ke klasickému postupu neboli k pozvolnému šplhání po žebříčku kariéry ke stále lepším výkonům vlastním i vozů, v nichž se budete prohánět.



Triky v triku

Nyní nezbývá než znovu připomenout, že hra Juiced byla přichystána vyrazit do světa už začátkem školního roku a teď se pomalu bude rozdávat vysvědčení. Takže co se loni právem jevilo jako zajímavá novinka, to dnes může vypadat jako stará vesta. Opatrný úvod míří ke způsobům závodění a neoficiálně oficiálním disciplínám tuningové komunity v Angel City. Všechny už jste totiž nějak potkali v jiných závodních hrách, ať je to ježdění na okruhu, v městských ulicích, závody na typických amerických speedway dráhách pro NASCAR série, cílová jízda z bodu A do místa B nebo akcelerační sprint s povinně ručním řazením na krátkém rovném úseku.

O nárazník alespoň vyčnívá triková disciplína, v níž musíte s autem předvést pár zajímavých kousků z vyšší řidičské školy. Protože asi neděláte každý den na silnici takové věci jako obrat o 180 stupňů z jízdy vpřed do couvání, je připojena krátká video instruktáž, jak každý z požadovaných prvků vypadá a hlavně, jak ho provést. Právě tady silně oceníte lokalizaci hry, neboť mluvené pokyny v originální verzi nedoprovázely žádné titulky a tak by neangličtináři byli celkem nahraní. Samotáře určitě potěší herní mód časovka, v němž jejich jediným protivníkem budou tikající digitální stopky. Milovníky adrenalinu s praxí z tuzemských silnic určitě nadchne závodní honička za plného provozu na dálnici. V průběhu hraní narazíte rovněž na pár speciálních disciplín, ale protože má jít o překvapení, říkáme s Cimrmanovým panem Smrtkou: My nemůžeme ani naznačovat.



Vsaď si a jeď

Jaké by to byly závody bez cen a sázek? Malému motoristickému hazardu se tedy v Juiced rozhodně nevyhnete. Vsadit se podle okolností můžete s jedním soupeřem, nebo s více protivníky najednou. Hraje se buď klasicky o auta, kdy poražený odchází domů s hanbou pěšky, či „jen“ o peníze, což je přece jen menší rána pro bilanci hráčovy ministáje. Zajímavé je, že v začátcích si můžete vsadit dokonce na závody, které ani sami nepojedete. V kalendáři domluvených akcí totiž narazíte i na podniky, jež pro vás jako řidičského zelenáče ještě nejsou otevřené a přístupné. Podle našich zkušeností se alespoň v raných stadiích kariéry jedná o čistý risk na způsob skořápek, protože vyhlídky jednotlivých účastníků spíš jen odhadujete bez konkrétních informací. Ale kdo to chce zkusit, může si slušně namastit konto, aniž by pohnul volantem.



Banda na kolech

Jestli herní schéma Juiced v něčem překvapilo, tak v tom, že po vzoru některých stříleček přidává hráči společnost dalších počítačových parťáků. Všechno záleží nejdříve na získání dobré pověsti hráčovy postavy. Jestli je vám úplně jedno, co si sousedé v domě povídají o vašich od nočního hraní zarudlých očích, jsme s vámi, v Juiced si ovšem každý bez rozdílu právě na dobrou reputaci musí dávat zatraceně dobrý pozor. Body „respektu“ naskakují na konto třeba za umístění v závodech, ale hlavní porce se dají získat přímo v akci. Program ocení zvlášť vydařené manévry během závodu, drsnou likvidaci protivníků, dokonale zvládnuté triky, působivé prodriftování zatáčkou a tak podobně. Po čase se k hráči jako k uznávanému borci začnou sami hlásit někteří počítačem řízení závodníci do týmu. Kromě příjemných drobností – třeba vzájemná technická výpomoc výměnou aut nebo dílů – má vytvoření stáje jezdců podobný význam jako v týmových střílečkách. Během závodu můžete dávat svým partnerům taktické pokyny, jestli mají jít agresivně po krku vozům před vámi, krýt vám záda a blokovat vozy vzadu, nebo držet pozici a sbírat body. V praxi je to docela honička, kromě řízení ještě sledovat pozici dalších jezdců. To ovšem odpadá při týmovém multiplayeru pro šest hráčů přes internet. Časem se možná dočkáme soutěží, kde bude namísto bleskurychlé myši nezbytnou výbavou klanů pořádný PC volant.



Spěchej pomalu

Ale abychom nezamluvili tu reputaci, právě její úroveň otevírá cestu kariérou. Můžete jezdit sebelépe a každou chvíli vyhrávat, všechno jedno. Až když získáte náležitý respekt mezi jezdeckou komunitou a místní šéfíci uznají, že už jste „jejich“, teprve potom dostanete pozvání na pár projížděk se skutečnými borci z vyšší úrovně. Tolik klasická kariéra. Ale kdo se nechce proplétat nelineárním bludištěm sázek, disciplín a náhlých zvratů, rozhodně nemusí. Pro něj připravili Juiced Games arkádový mód, přímočarý jako výtah do nebe. Všechny dostupné vozy jsou v něm rozděleny do jedenácti úrovní, jimiž se prostupně prokousáváte. Každý level se skládá z pěti jízd, a co jízda, to jiná disciplína a jiné auto. Cílem je pokaždé vyhrát a nakonec postoupit o patro výš.



Největší autosalon

Počet vozidel zpravidla není pro kvalitu závodních her tím hlavním kritériem. Ale přiznejme si, kdo by si rád nezajezdil v autě svých snů. A jelikož ty má každý jiné, vývojáři ve snaze nikoho nezarmoutit shromáždili úctyhodnou zhruba půlstovku automobilů nejrůznějších druhů. Orientační rozdělení do osmi tříd v menu nemá moc společného se skutečným členěním kategorie FIA, ale nevadí. Hlavně, že jsou všechny modely podpořeny oficiálními licencemi automobilek, a tak závodní stroje vypadají a jmenují se stejně jako jejich skutečné vzory. V unikátním autosalonu se nováček samozřejmě potká nejdřív s relativně nejslabšími typy jako Peugeot 206 Gti, Honda CR-X nebo nový VW Beetle, ostatní jsou na začátku zamčeny a otevírají se postupně. Takže časem se můžete těšit kromě mnoha jiných na několik modifikací Fordu Focus, japonské klenoty jako Mitsubishi Lancer a Subaru Impreza, klasické řvoucí ameriky Dodge Charger nebo Chevrolet Corvette a vysloveně „jedovaté“ kousky typu Nissan Skyline GT-R, Pontiac Firebird nebo Viper GTS.

K autům patří také obvyklý kolotoč nakupování tuningových dílů pro zvyšování výkonu a ovladatelnosti aut. Doplňky jsou podobně jako celá vozidla přesnými kopiemi reálných dílů z katalogů značek Momo, Kahn nebo HKS. Šetřit se ale nevyplácí ani na „modařských“ součástkách k proměnám vzhledu vozidla z běžného sériového na vypiplaný speciál. Proč? Ano, správně, body za respekt se v nudně vypadajícím samohybu získávají jenom velice těžko.



Bez řidičáku

Fyzikální engine závodních strojů z Juiced působí jako snaha o kombinaci protichůdných požadavků a vlastností. Na jednu stranu vlastnosti aut dovolují třeba projíždění zatáček elegantním smykem v driftu nebo výše zmíněné triky jako od filmových kaskadérů. Jinak ale při běžné jízdě vozidla bez ohledu na typ nebo uspořádání náhonu kol až moc sedí jako přibitá na silnici nebo dráze. Možná to má něco společného také s absolutní nerozbitností. Ano, vidíte dobře, žádné odpadávající plechy a uražená kola. Co bylo známé z předběžných zpráv vloni, se nakonec jen potvrdilo. Patrně automobilky nestály o to, aby se jejich úžasné výtvory před očima potenciálních budoucích kupců měnily v kandidáty šrotiště, a jednoduše něco podobného zakázaly při udělení licence. To naštěstí neznamená, že by havárie neměly žádný efekt. Horší jízdní vlastnosti nebo menší rychlost závodních stroje po pár karambolech jsou sice stěží rozeznatelné, ale jsou tam. Když už poškození nevidíte, minimálně vám ho potvrdí suma za opravu při návštěvě dílny po každé jízdě.

Už proto se nedá v souvislosti s Juiced příliš mluvit o závodním simulátoru. Ani rozdíly v chování aut různých typů totiž nejsou nějak zásadní, což koneckonců nemusí být žádná vada na kráse, prostě se oddáte akční motoristické hře bez intelektuálně náročného dumání, jestli s modelem Evo VI najíždět zatáčku jinak než s Evo VIII. A o tom závodění na PC je. Někdy.





Výrobce: Juice Games

Vydavatel: THQ

Distributor pro ČR: CD Projekt

Cena: 999 Kč

Lokalizace: kompletní

Internet: http://www.juiced.com

Multiplayer: ano

Minimum: CPU 933 MHz, 256 MB RAM, HDD 2,6 GB, 3D karta 32 MB

Doporučeno: CPU 2,8 GHz, 512 MB RAM, HDD 2,6 GB, 3D karta 128 MB

Verdikt: Odložený termín vydání se na celkovém dojmu přece jen podepsal, co naplat. Ani grafika na rozdíl od konzolové verze není tak super špičková, jak se původně zdálo. Zato v zábavnosti díky pár chytrým nápadům Juiced jasně boduje.



Hodnocení: 78 %

Byl pro vás článek přínosný?