Hlavní navigace

Jídlo z Internetu - Najezte se po drátě

Sdílet

O tom, že na dnešním Internetu si můžeme koupit opravdu všechno, už nemá nikdo,kdo si alespoň někdy zkusil zabrousit po Netu, určitě žádné pochyby. Není proto nijak překvapivé, že...
O tom, že na dnešním Internetu si můžeme koupit opravdu všechno, už nemá nikdo,
kdo si alespoň někdy zkusil zabrousit po Netu, určitě žádné pochyby. Není proto
nijak překvapivé, že si můžeme dopřát i potěšení pro náš žaludek.


Potraviny až do domu

Počet internetových obchodů na českém Webu již dávno přesáhl několik desítek.
Nabídka je v podstatě rozdělena na několik základních možností. Jednou z nich
je objednávka potravin spojená s dovozem až domů. Důvod je úplně jasný:
nemusíme se tahat s nákupy, odpadne nepříjemné stání ve frontě, hledání
pětikoruny pro košík. I ceny jsou srovnatelné s běžnými cenami v kamenných
krámech. Když jsem porovnával čas, který jsem musel trávit on-line, s časem,
který mne stála expedice do obchodu a zpátky, byl na tom Internet
neporovnatelně lépe, a to jsem pro větší férovost porovnání nepočítal čas na
oblékání. S pomocí většiny českých stránek trvá nákup on-line pouze pár minut.
Většinu objednávek lze navíc učinit i pomocí telefonu či faxu, což ovšem
poněkud snižuje význam objednávání prostřednictvím Internetu. Ve většině
případů je objednávka doručena do 24 hodin, což pochopitelně znamená, že v
celkové časové bilanci Internet zatím prohrává na body.


Praha vede

Nabídka je široká, zejména bydlíme-li v Praze nebo alespoň v nějakém velkém
městě. Ti z nás, kteří bydlí na vesnici, asi ještě dlouho nebudou moci
očekávat, že jediný krámek pracně bojující o finanční přežití bude nějak
investovat do nabídky nákupů on-line. Cenově jsme na tom u nákupů on-line
docela dobře, většina stránek nabízí doručení většího nákupu zdarma, a pod
pojmem větší nákup jednotlivé obchody vesměs míní nákup za 800 až 1 000 korun,
což při dnešních cenách není zase tak závratná koupě. Pokud tedy plánujeme
dopředu, víme co chceme a na nákup nepospícháme, má nakupování on-line opravdu
smysl. Jediné, co může být sporné, je to, jak je zacházeno s potravinami, které
podléhají zkáze.


Restaurace

Do druhé kategorie služeb patří nabídka restaurací. I zde je český Internet
plný informací o jednotlivých podnicích, ať už se jedná přímo o jednotlivé
webové stránky samotných restaurací nebo o několik velice zdařilých stránek,
které slouží spíše jako porovnání kvality jednotlivých podniků. Zde je
pravděpodobně nejkvalitnější stránkou, jež dokonale informuje o stovkách
restaurací a porovnává je z hledisek kvality obsluhy, ceny i kvality jídla,
stránka www.gurman.cz. Pokud si nevybereme ani tady, pak opravdu nevím, co
můžeme od restaurací na Internetu očekávat. Určitým nedostatkem je skutečnost,
že většina restaurací zatím využívá svých webových stránek pouze k základním
informacím.


Potraviny v USA...

Poněkud jiná situace je ve Spojených státech. Tam by obchodníci s pouhou
nabídkou nakupování on-line příliš neuspěli. Jednak prakticky každý vlastní
auto, takže cesta do obchodu není zase takovou náročnou expedicí, jako je tomu
dosud v českých zemích, a potom větší obchody nabízejí doručení nákupů domů již
dlouhá léta. Obchodování s potravinami on-line se proto ujaly spíše obchody
nabízející potraviny a ingredience, které nejsou v běžných obchodech k dostání.
Komerční úspěch proto slaví internetové obchody nabízející tzv. etnické
potraviny, neboť tato oblast těží ze stále rostoucího zájmu Američanů o
exotickou stravu. Američané ročně utratí více než 60 miliard dolarů za etnická
jídla, z toho celých 800 milionů bylo loňský rok utraceno on-line. Obchody jako
EthnicSuperStore, EthnicGrocer.com, IndianGroceryNet.com a LatinGrocer, již
podle svého názvu zaměřily svoji nabídku na potraviny z jednotlivých oblastí
světa. Velké sítě supermarketů se sice snaží rozšířit nabídku exotičtějších
pokrmů, celková plocha obchodů se však již nijak výrazně zvětšit nemůže, takže
na indické, mexické, východoevropské či karibské suroviny v dnešních
supermarketech prostě není a nebude místo.


...a restaurace

Ani zavedené restaurace nehodlají stát stranou rostoucího zájmu Američanů o
Internet a nakupování on-line. Situaci jsem vyzkoušel v kentuckém Louisvillu,
což je město, které nějakou vybranou krmí zrovna proslulé není. Nicméně
internetová nabídka zahrnuje 19 restaurací. Celý systém je spojen v jedinou
firmu www.cybermeals.com, která umožňuje přímé spojení se všemi restauracemi.
Tyto stránky ovšem nezůstaly u pouhých informací o jídelníčku, ale všechny
nabízejí i dodávku domů. Službu potom vykonává pro všechny restaurace jediná
firma Takeout Taxi.

V praxi jsem celou situaci vyzkoušel u indické restaurace Shalimar. V podvečer
jsem navštívil jejich webovou stránku a začal vybírat. Celá stránka je graficky
vydařená, ovládání je jednoduché, jen si vybrat patřičné jídlo. U každého
pokrmu je navíc možno vybrat si hned několik stupňů pálivosti, od té snesitelné
až po opravdu ďábelsky ohnivou. Když jsem si konečně vybral, vyplnil jsem
adresu a telefonní číslo. Na obrazovce monitoru se objevil účet včetně daně,
poplatku za dodávku a spropitného. Mohl jsem si dokonce vybrat způsob placení
od hotovosti přes šek až po kreditní kartu. Celá objednávka on-line mi netrvala
ani deset minut.

Za dvacet minut zazvonil telefon s dotazem, jak důkladně si přeji mít své
hovězí maso propečené. Bylo vidět, že moje virtuální objednávka úspěšně
proplula cyberprostorem. V 6 hodin 25 minut, plných pět minut před zvolenou
dobou, zastavilo před domem auto, ze kterého vystoupila mladičká dívka s
obrovským, tepelně izolovaným červeným vakem, jenž obsahoval moji večeři. Vak
donesla až do kuchyně, kde vše rozložila na stůl a každou papírovou misku
přesně popsala. K objednávce jsem dostal detailní vytištěný účet, který
obsahoval 22,68 dolarů za objednávku, 4,99 za dovoz, 3,67 daň a spropitné 6,48,
jež bylo na dnešní americké poměry nečekaně nízké. Jako pozornost podniku
restaurace přiložila několik indických chlebů nan. Zaplatil jsem, jídlo přendal
na talíře, sáhl do zásob pro kvalitní kalifornské víno a začal hodovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Dlouholetý spolupracovník magazínu PCWorld a Computerworld.cz. Zajímají ho hlavně recenze různých programů, speciálně fotoeditory a vše kolem grafiky.