Hlavní navigace

DirectX jako součást historie 3D hraní - 2. díl

6. 10. 2010

Sdílet

Rozhraní DirectX od Microsoftu patří bez jakýchkoliv pochybností mezi standard hojně využívaný při vývoji počítačových her. Není tomu ale tak dávno, kdy se DirectX muselo potýkat s nepřízní osudu a odmítáním.

1. díl seriálu: http://pcworld.cz/software/historie-directx-i-11761

DirectX 1.0 - září 1995

Tato první verze DirectX ještě 3D prostředí nepodporovala – příslušné komponenty Direct3D se objevily později. Přes to všechno uvedením této verze představovalo první krok k operačnímu systému Windows jako k operačnímu systému multimediálnímu. U této verze mají programátoři možnost přímo přistupovat k hardwaru. A  hra Doom zde sehrála naprosto klíčovou roli – Microsoft totiž oslovil firmu id Software s nabídkou na prezentaci nové verze hry právě s tímto novým rozhraním. A tak se objevila verze této dnes již klasické počítačové hry, tentokrát s označením Doom 95.

DirectX 2.0 - červen 1996

Po devíti měsících od uvedení DirectX 1.0 se objevuje nová verze DirectX, tentokrát s označením 2.0a, jež se instaluje společně s Windows 95 a NT 4.0. DirectX se tak s výhledem do budoucna stávají stabilní součástí Windows. Díky Direct3D se konečně do systému dostávají již dlouho očekávané a citelně postrádané komponenty pro 3D grafiku. Nová verze DirectX 2.0a obsahuje navíc i DirectPlay, což je rozhraní umožňující hru více hráčů přes internet. Tuto možnost pak Microsoft velmi působivě ukazuje na konferenci GDC hraním hry Mech Warrior 2 přes internet.

DirectX 3.0 - září 1996

Zakrátko po uvedení DirectX 2.0 přichází DirectX 3.0, které u odborné veřejnosti a nejen u ní pozvolna vzbuzují živý zájem. Tento balíček s novou verzí rozhraní DirectX od Microsoftu je jako první považován za skutečně vyzrálý. Současně se v tuto dobu objevují první hry, které ke svému spuštění vyžadují nainstalované DirectX a které již nelze spustit v prostředí MS-DOS. DirectX 3.0 dokáží potěšit zejména mužskou část počítačových hráčů. Díky novinkám technického charakteru se v počítačové hře Tomb Raider 2 (na rozdíl od předchozí verze) již neobjevují žádné ostré hrany tam, kde být nemají. To, co má být kulaté, je skutečně kulaté – alespoň v provedení na úrovni tehdejších technických prostředků.

DT21

 

Celý článek naleznete na webu PC WORLD!

Autor článku

Pod autorským pojmem „Redakce“ se rozumí společná práce redaktorů serveru PCWorld.cz.