Hlavní navigace

Creative 3D Blaster GeForce256 Annihilator

1. 2. 2000

Sdílet

Po dlouhé řadě akcelerátorů osazených čipem TNT a zakončené typem TNT2 Ultrajsme se dočkali další novinky. A protože tento nový přírůstek implementuje i funkce donedávna prováděn...
Po dlouhé řadě akcelerátorů osazených čipem TNT a zakončené typem TNT2 Ultra
jsme se dočkali další novinky. A protože tento nový přírůstek implementuje i
funkce donedávna prováděné výhradně procesorem počítače (CPU), je označován
jako GPU (Graphic Processor Unit). Kromě nových možností však byl kladen důraz
i na zrychlení stávajících aplikací. Zejména se jedná o tzv. "QuadPipe
Rendering Engine", který pracuje na 256 bitech a je schopen za jeden hodinový
takt vyrenderovat čtyři body. Tím je dosaženo vynikající rychlosti vykreslování
(480 milionů bodů za sekundu) a vyšší obnovovací frekvence obrazu.
Podívejme se ale především na nové vlastnosti. Určitě nelze opomenout podporu
AGP 4X s možností "Fast Write": Standardně jsou obrazová data ze systémového do
grafického procesoru posílána přes paměť počítače. Tím ale dochází ke zpomalení
průtoku těchto dat a paměťové sběrnice, která je primárně využívána pro jiná
data. Procesory tak musí na požadované informace často čekat. V případě metody
"Fast Write" nejsou data směřující z CPU do GPU posílána přes systémovou paměť,
ale pouze přes čipset základní desky, což je rychlejší a nezatěžuje to
paměťovou sběrnici.
Další novou funkcí, která bude mít v budoucnu zřejmě velký vliv na výkon a
kvalitu obrazu, je "Cube environment mapping". Tento systém využívá pro
pokrývání objektů texturami model krychle, jenž je jednak univerzálnější než
původní "Sphere mapping", ale také odstraňuje nepřesnosti ve výsledném obrazu a
je podstatně rychlejší. Například ve scéně, kdy se stěny místnosti odrážejí na
skleněné kouli umístěné v jejím středu, vyžaduje původní model "Sphere mapping"
pro každou změnu obrazu (např. jiný úhel kamery, světla atd.) kompletní
přepočítání všech snímků. Naproti tomu není pro model krychle nutné nové
renderování. Stačí vypočítat nové souřadnice textur a umístit je na objekt.
Pouze pokud by došlo ke změně odráženého obrazu, vyvstane nutnost nového
renderování. Kartě s čipem GeForce256 by však ani toto nemělo činit problémy.
Asi nejočekávanější novou funkcí je "Transform and Lighting" (dále jen T&L),
jež je hlavním důvodem pro hrdé označení "GPU". Technologie "Transform" v
krátkosti: Scéna, kterou uvidíte na monitoru, je skládána ze tří složek. "World
space" uchovává veškeré informace o 3D objektech. "Eye space" popisuje použitá
světla a oblasti viditelné z úhlu kamery. A konečně "Screen space" se stará o
uchování obrazu ve snímkovém bufferu. Při tvorbě výsledného obrazu postupuje
scéna přes tyto složky, kde je postupně kompletována. Každá z těchto složek
však využívá jiný "souřadný systém", a proto je scénu nutno mezi nimi
přepočítávat. O tyto výpočty se doposud staral systémový procesor. S příchodem
aplikací podporujících T&L bude výpočty provádět grafická karta, a CPU se bude
moci věnovat něčemu jinému. Druhá část funkce "Lighting" využívá pro urychlení
aplikace světel výše popsaný "Cube Environment Mapping". Svým způsobem se totiž
jedná také o texturu.
Veškeré tyto nové vlastnosti by však byly jen těžko využitelné bez
odpovídajícího softwarového rozhraní. Proto byla jejich kompletní podpora
zabudována do programu DirectX 7. Nyní nám zbývá už jen čekat, jak s těmito
možnostmi naloží vývojáři aplikací a (především) her.
Velmi stručný přehled nejvýznamnějších vylepšení máme tedy za sebou a můžeme se
věnovat konkrétní grafické kartě.
Není potřeba zdůrazňovat, že na tomto akcelerátoru se pod aktivním chladičem
ukrývá čip GeForce256. Námi testovaný model pracoval na frekvenci 120 MHz (je
vidět, že vysoká frekvence není všechno). Použitá paměť byla taktována na 166
MHz a jednalo se o slabší (SDR) typ. RAMDAC převodník tiká frekvencí 350 MHz,
díky které lze pracovat i v rozlišení 2 048 x 1 536 obrazových bodů a 16bitové
barevné hloubce na ergonomické frekvenci 75 Hz. V pravých barvách pak nastavíte
maximálně 60 Hz. Přehrávání filmů vám usnadní hardwarová akcelerace MPEG-1 a 2.
Softwarová výbava je rozložena na čtyři CD disky. Jeden obsahuje nezbytné
ovladače pro Windows 9X/NT, DirectX 7 a utilitu "Flash BIOS". Na ostatních
třech CD najdete přehrávač InterVideo WinDVD, prográmky pro demonstraci výkonu
a schopností GeForce256 a hru Evolva Scout.
Dokumentaci tvoří vícejazyčný manuál, ve kterém naleznete poměrně obsáhlé
informace o instalaci a odstraňování problémů. Jak je u Creativu zvykem,
přiložen je i český překlad.
Zakoupením této karty investujete především do budoucnosti. Zrychlení
současných aplikací je sice poměrně slušné, ale teprve s příchodem programů
podporujících nové možnosti této karty se dočkáte opravdového nárůstu výkonu.
Sháníte-li výkonný akcelerátor, který jen tak nezastará, pak je zde jasná volba.
Creative 3D BlasterGeForce 256 Annihilator Špičkový grafický akcelerátor
vysoký výkon, softwarové vybavení, připravenost na budoucí
aplikacenezaznamenali jsme
Cena: 9 171 (včetně DPH)K testu poskytla firma: Actebis Computer, s. r. o.Na
Radosti 399, 150 00 Praha 5

Byl pro vás článek přínosný?