Hlavní navigace

Command & Conquer: Generals

22. 5. 2003

Sdílet

V herním světě existuje několik významných titulů, jež se staly skutečnými legendami. V žánru strategií mezi ně patří série Command & Conquer, která se rozrostla o další díl s podtitulem Generals. Pojďte se společně s námi podívat novým Generálům na zoubek.

V herním světě existuje jen několik významných pojmů, jež se staly skutečnými legendami. Namátkou si můžeme připomenout například tituly jako Doom, Quake, Ultima nebo Wizardry. V žánru strategií to pak bezpochyby bude hra Command & Conquer, kterou lze právem považovat za nekorunovanou královnu klasických realtimovek.



Historie této skvělé série sahá už do roku 1995, do dílen vývojářského týmu Westwood Studios. Od těch časů spatřila světlo světa téměř desítka rozšiřujících datadisků a pokračování, z nichž si hráči zřejmě nejvíce oblíbili díl C&C: Red Alert 2 (2000). A právě na úspěch vynikajícího Red Alertu 2 se snaží navázat i nejnovější přírůstek této slavné herní série, nazvaný Command & Conquer: Generals.



Parádní grafický kabátek

Ačkoli se každé nově vydané pokračování či datadisk těšily značné přízni fanoušků, nestranný pozorovatel si dříve či později nemohl nepovšimnout v sérii C&C přespříliš rutinního přístupu autorů a z něho vyplývajícího stereotypu v hratelnosti i zpracování. A právě snaha přinést do série nějaký výrazný inovující prvek, vedla vývojáře ke kompletnímu přepracování grafické koncepce a přípravě některých originálních novinek. Programátoři z EA Pacific (což je bývalý Westwood) vytvořili pro C&C: Generals nový 3D grafický engine, který je prostě úžasný, a celou sérii tak posouvá do zcela jiných dimenzí.

Všechny budovy, jednotky i celý terén jsou vymodelovány kompletně ve 3D. Kamerou lze volně otáčet i zoomovat. Nechybí ani celá řada vizuálně přitažlivých efektů, jako jsou například výbuchy, při nichž do vzduchu létají rozbité části vozidel. Použití 3D enginu je spojeno ještě s jednou skvělou vychytávkou, a tou je takřka neomezená interaktivita prostředí. Veškeré civilní budovy na mapě můžete obsadit svými vojáky nebo je klidně zbourat, aby nepřekážely přesunu armády, mobilní technika pak válcuje ploty, poráží stromy a tanky pod svými pásy nekompromisně šmelcují civilní vozidla.

C&C: Generals svou herní koncepcí představují projekt zcela nezávislý na předchozích dílech série, avšak zmiňovanému Red Alertu 2 se podobá aspoň svým prostředím zasazeným do blízké budoucnosti. V té době pak mají na světové dění nejvýznamnější vliv pouze dvě hlavní mocnosti – Spojené státy a Čína. Proti nim ale stojí významná teroristická organizace sdružující především odpůrce z arabských států, která si říká Globální osvobozenecká armáda (GLA, Global Liberation Army). V C&C: Generals se tedy proti sobě postaví hned tři znepřátelené frakce, z nichž každá se soustředí na rozdílné technologie a válečné taktiky. Můžete se tak zapojit do třech různých kampaní složených dohromady ze čtyřiadvaceti misí.



Irácká válečná zóna - Operace: Poslední soud

Ano, na irácké půdě, přímo v Bagdádu, začíná americká kampaň. Utkvělá představa Američanů o tom, že všechno zlo pochází z Husajnova Iráku, tak poznamenala i novou strategii ze série C&C. Nicméně zde bojujete proti teroristům z GLA, kteří nemají se současnou světovou politickou situací nic společného. Jednoduchý příběh, podávaný formou velice kvalitních herních animací, se snaží držet pohromadě jednotlivé mise všech tří kampaní. Ovšem s výpravností nedávných hitů jako Warcraft III nebo Age of Mythology se nemůže vůbec srovnávat. Scénář většiny misí je totiž v podstatě podobný. Před každou z nich se ze strohých informací dozvíte, co že to vlastně zase ta proradná GLA provedla za čertovinu, načež následuje několik stručných rad, jak jí všechny záludnosti vrátit i s úroky.

Úkoly v samotných misích jsou naštěstí velmi rozmanité a do nudného stereotypu neupadají ani náhodou. Téměř v žádné misi totiž nezůstane u pouhého vystavění základny a následného zničení nepřítele. Pokaždé na vás čeká nějaký speciální úkol. V roli teroristů budete krást vesničanům zásoby ze zásilek humanitární pomoci, v čínské uniformě se pokusíte zlikvidovat všechny raketové základny v oblasti tak, aby Američané mohli provést smrtící nálet, nebo pod vlajkou Spojených států vyhodíte do povětří přehradu, aby vás vzniklá záplavová vlna zbavila tábora GLA. Velmi efektní scéna protržení přehradní hráze a následná valící se masa vody autory zřejmě nadchla natolik, že se ji rozhodli zařadit i do všech ostatních kampaní…



Zase ta Dune 2

Po samotné herní stránce je však C&C: Generals klasická realtime strategie, která se řídí zaběhnutým scénářem, již dříve určeným legendární hrou Dune 2. Budujete základnu, která se skládá z několika různých staveb, trénujete vojáky, konstruujete vojenskou techniku a v neposlední řadě se staráte o dostatečný přísun surovin. V tomto směru se C&C: Generals nezabývají těžbou těch nejdůležitějších z nich, ale soustředí se pouze na prosté rabování zásob ze skladišť rozmístěných na mapě. Přitom každá frakce má svůj vlastní způsob této činnosti. Američané dopravují zásoby na základnu pomocí helikoptér, Číňané zase na nákladních vozech a velitelé GLA využívají levných služeb dělníků.
Ovšem nebyla by to ani legendární série Command & Conquer, kdyby nedokázala přijít s nějakým novým, originálním nápadem, který ji vždy dokázal povznést nad šedý průměr. V případě C&C: Generals se takovým inovujícím prvkem staly generálské hodnosti. Plněním misí a likvidováním nepřátelských jednotek se postupně mění vaše hodnost generála, která je vyjádřena jednou, třemi nebo pěti hvězdičkami. Tím získáte možnost vybrat si z několika druhů speciálního vojenského vybavení (viz rámečky) a začít jej využívat v boji proti nepříteli.



Technologie - základ úspěchu

Příznivce realtimových strategií také určitě potěší příkladná rozmanitost vojenských jednotek. Každá z organizací samozřejmě využívá rozdílné technologie, z čehož pak vyplývá rozdílnost jejich silných či slabých stránek. Armáda Spojených států se soustředí na klasickou vojenskou techniku, a proto u ní narazíte na obrněné vozy humvee, těžké tanky nebo raketomety. Největší síla Američanů však spočívá ve vzduchu. Zejména proti tankům se uplatní vrtulníky Commanche, a nálety neviditelných bombardérů F-117 Stealth podporované stíhacími letouny F-22 Raptor mohou být pro nepřátelskou základnu opravdu smrtící smrští.

Naopak Číňané se spoléhají na nevyčerpatelný lidský faktor svého impéria, konstrukci monstrózních válečných strojů a jaderný výzkum. Trénování pěšáků vás proto ve srovnání s ostatními stranami konfliktu stojí jen polovic a z výrobních továren putují taková monstra, jako je obrovský tank Overlord, připomínající Mammoth z C&C: Red Alert, nebo pojízdné raketové základny s jadernými hlavicemi. Vzdušnou podporu pak zajišťují staré dobré MiGy. Čínské impérium rovněž vychovává různé specialisty, kteří mohou paralyzovat nepřátelské jednotky i celé budovy.

Teroristická organizace GLA má pozici o něco ztíženou. Nemůže se spoléhat na vlastní technologie ani na vzdušnou sílu, a proto veškerou vojenskou techniku nakupuje u dealerů. Disponuje tedy spíše lehčími zbraněmi, jako jsou vozy s kulometem na korbě či lehké tanky. Její obrovská výhoda spočívá především ve využívání některých biologických zbraní a provádění sebevražedných útoků. Mezi kamikadze jednotky patří nejen chlápek ověšený dynamitem, který zlikviduje několik obrněných vozů natotata, ale také celé náklaďáky naložené výbušninou, jejichž atak dokáže udělat v nepřátelské základně pěkný zmatek.



Na bojišti a v zázemí

Obrovská rozmanitost jednotek není nijak samoúčelná. Právě díky ní se vaše strategické uvažování roztočí na plné obrátky, a způsobí tak, že se během hraní nebudete ani chvilku nudit. Každá jednotka se v boji uplatní pouze proti některým cílům. Nelze proto postavit armádu složenou pouze z těch nejrobustnějších tanků, protože by ji docela klidně dokázalo v mžiku zlikvidovat několik dobře rozmístěných Arabů s RPG na ramenou. Různé typy jednotek se tak musejí navzájem neustále krýt. V plánování bojové strategie hraje důležitou roli také zkušenost jednotek, která roste s počtem zabitých nepřátel. Při přestupu na vyšší úroveň se nejenom zvýší odolnost daného příslušníka vaší armády, ten navíc získá i některé speciální schopnosti, jako je například možnost opravovat vozidlo nebo odpalovat rakety. Američtí řidiči se navíc mohou těsně před zničením vozu katapultovat, a vy tak máte možnost využít jejich zkušeností za volantem jiných transportérů.

S vojenskými jednotkami ale souvisí i jeden velký neduh, který trochu kazí jinak velmi dobrý dojem z celé hry. Je jím stará známá bolest většiny realtime strategií – nevalná úroveň inteligence jednotek. Na jedné straně se sice dokáže řada tanků rozestoupit, aby uvolnila cestu jinému vozidlu, ale při některých hromadných přesunech vzniká v řadách vaší armády neuvěřitelný zmatek, ne-li rovnou panický úprk. Naštěstí můžete členy armády libovolně seskupovat, při přesunu vyznačovat waypointy a dávat jim základní rozkazy typu „hlídej“ nebo „stůj“. To sice občas dokáže vyřešit řadu problémů, nicméně na inteligenci jednotek autoři mohli přece jen ještě trochu zapracovat.

V zázemí vojenské základny pak už všechno probíhá tak, jak má. Každá velmoc staví, co se jejich účelu týká, obdobné budovy – řídící středisko, kasárna, výrobnu mobilních jednotek, výzkumné centrum a podobně. Znepřátelené frakce se v tomto ohledu od sebe odlišují pouze některými maličkostmi. Spojené státy a Čína upřednostňují technologická centra či letecké základny, GLA je oproti tomu naprosto nezávislá na zdrojích energie a svojí neschopnost operovat ve vzduchu si bohatě vynahrazuje takzvaným tunelovým systémem, kterým se mohou její jednotky rychle přesunovat z místa na místo. Odlišné jsou i zbraně hromadného ničení. Zatímco GLA sází na zákeřné biologické rakety, Čína věří jaderným hlavicím a Spojené státy zase využívají obrovskou sílu světelných paprsků.



Snadná kořist

Jak se stalo nepsaným pravidlem, producentský gigant Electronic Arts se v posledních letech snaží své projekty přiblížit co nejširším masám hráčského publika, a proto nevydává tituly s příliš vysoko nastavenou obtížností. To je také případ hry C&C: Generals, jejíž jednu kampaň lze při normální úrovni lehce projít za několik hodin. Pokud se řadíte mezi hardcore hráče strategií, nejnižší obtížnost radši ihned přeskočte a věnujte se vyšším úrovním, kde jsou nepřátelé mnohem dotěrnější. Dobu hratelnosti naštěstí znásobuje vydařený multiplayer a potažmo i skirmish mód, v němž spolu může soupeřit až osm hráčů na dvaceti čtyřech mapách.

A co říci závěrem? C&C: Generals nepochybně patří mezi kvalitní realtime strategie. Především díky brilantnímu technickému zpracování, a to jak grafickému, tak i zvukovému, se řadí mezi nejlepší díly celé série. Někteří zarputilí hráči mohou sice namítnout, že C&C: Generals je jen další napodobeninou legendy Dune 2, ovšem pro milovníky tohoto žánru budou Generálové skvělou zábavou, která jim vydrží na dlouhé hodiny hraní.

příloha_ovladnete_sva_data




Výrobce: EA Pacific

Vydavatel: EA Games

Minimální konfigurace: PIII 800, 128 MB RAM, HDD 1,8 GB, 32MB 3D karta

Doporučujeme: P4 1,6 GHz, 256 MB RAM, 64MB 3D karta

Multiplayer: ano

Internet: http://generals.ea.com
Verdikt: Kvalitní přírůstek do série Command & Conquer, který potěší všechny příznivce realtime strategií.

Hodnocení: 87 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku