Battleforge - onlinové bitvy už na vás čekají

27. 4. 2009

Letošní rok je na kvalitní strategické hry bohatý. Battleforge však mezi nimi přesto vyčnívá nebývale originálním konceptem, který kombinuje klasickou RTS a karetní hru typu Magic: The Gathering.

Letošní rok je na strategické hry opravdu bohatý. Nutno dodat, že opravdu kvalitní strategické hry. Za první čtyři měsíce jsme zaznamenali povedené kousky jako Empire: Total War nebo Warhammer 40.000: Dawn of War 2. A další tituly tohoto žánru, který se po letech stagnace zjevně opět probouzí, nám budou naservírovány v těchto a příštích měsících. Jako například originální počin Battleforge ze stáje Electronic Arts, respektive jejího interního německého studia EA Phenomic. To vede Volker Wertich, známý coby tvůrce Settlers či zajímavého mixu Spellforce. Na konceptu Battleforge pracoval on a jeho lidé několik let. Očekávání jsou tedy vysoká.

Na první pohled se jedná o klasickou strategii v reálném čase. Tedy díváte-li se zrovna přímo na herní plochu. Ale ještě předtím, než na ní vstoupíte, musíte učinit několik důležitých voleb. Ty se týkají zejména sestavení balíčku bojových kartiček. Battleforge je totiž mixem z RTS a karetní hry typu Magic: The Gathering. V této strategii tak nestavíte budovy a netrénujete jednotky klasickým způsobem. Na všechno používáte adekvátní kartičky, které rázem vykouzlí kýžený efekt. A nejde jen o jednotky a budovy, ale například také kouzla.

Kartiček je zatím celkem dvě stě, přičemž po zakoupení hry jich obdržíte zhruba 160. Ne všechny si ale můžete vzít s sebou do mise. Jak už bylo řečeno, je třeba z nich vybrat omezený balíček. Nutno říct, že variabilita je v tomto směru neskutečně široká. Kombinací je takřka nepřeberně, a to ještě dodáme, že by další kartičky měly přibývat. Ty si potom budete moct dokupovat za reálné peníze a zvyšovat si tak základní nabídku, z níž vybíráte. Karty se dělí do čtyř elementů, které lze také libovolně mixovat.

Důmyslná pravidla před vás ale staví jistá omezení. Například není úplně nejmoudřejší si do mise brát ty nejmocnější jednotky. Jejich vyvolání, tedy aktivace karty, totiž stojí nejvíce energie, jíž získáváte na speciálních místech mapy. Také hodně dlouho trvá, než se kartička znovu nabije, což implikuje její další použití. Battleforge je tak až nebývale vyváženým kouskem, což s povděkem kvitujeme, jelikož jde o hru určenou zejména pro multiplayer, kde je náležité vybalancování zásadní.

Samotná hra může zpočátku trochu odrazovat. Přece jen, od prvního momentu tu máte takřka všechny jednotky, respektive kartičky, ve kterých se můžete poněkud ztrácet. Brzy se ale začnete orientovat a užívat si skvěle navržených misí. Ty tak trochu připomínají World of Warcraft ve strategickém stylu. Řada úkolů je koncipována pro kooperativní hru, takže hráči musí spolupracovat, aby dokázali splnit cíl mise. Mohou se ale účastnit i bitev proti sobě. Rovněž úrovní by mělo přibývat - první rozšíření bude rozhodně ještě zdarma.

Bitvy jsou až překvapivě velkolepé a navzdory tomu, že se jedná částečně o karetní hru, která by mohla být někým považována za pomalou, je hratelnost až nebývale dynamická a v ničem si v tomto směru nezadá s konkurenčními RTS, možná je i předčí. Rozhodně je ale strčí do kapsy v otázce variability a zábavnosti na dlouhou trať.

Zároveň jde také o první opravdu dobře fungující multiplayerovou, chcete-li online strategii. Nemusíte za ní nutně platit poplatky, finanční model bude však postaven na zpoplatněných rozšířeních. To je rozumné, jelikož si tak neustále budete prodlužovat herní dobu. Hodnotíme tedy velmi kladně a doufáme, že se originální koncept hry chytí i u masového publika.

Plusy: netradiční koncept, dynamická a vyvážená hratelnost, spousta kartiček, zajímavé mise.

Mínusy: chce to čas na zaučení se a prvotní orientaci, za přídavný obsah je třeba platit.

Verdikt: Battleforge považujeme za první opravdu dobře fungující online strategii, a to je samo o sobě velká pocta. Navíc si troufáme tvrdit, že tahle hra zabaví na skutečně dlouhou dobu.