Hlavní navigace

Jak ovlivní ekonomická krize nákupy IT v českých domácnostech?

Sdílet

Jan Mazal 7. 3. 2009

Projeví se krize na nákupech IT produktů domácnostmi?

Výzkumná agentura NMS zveřejnila výsledky průzkumu, který v únoru 2009 na vzorku 351 respondentů z ČR ověřoval, zda celosvětová ekonomická krize ovlivní nákupy výpočetní techniky v českých domácnostech.

„Ve srovnání se Slovenskem, kde byl výzkum také prováděn, se ukazuje, že ekonomická a finanční krize má v České republice na rozhodování o nákupech mnohem menší vliv.   Zatímco z důvodu krize hodlá odložit nákup nového počítače 27 % Slováků, mezi Čechy odklad nákupu zvažuje pouze 15 %,“ srovnává výsledky z obou zemí PhDr. Eva Veisová ze společnosti NMS.

Z dat sebraných v České republice dále vyplývá, že nejčastěji plánují lidé nákup notebooku (23 %). Zájem o stolní počítače (PC) je výrazně nižší (9 %). „Hlavním důvodem, proč většina Čechů nebude notebook nebo PC v roce 2009 kupovat, je fakt, že již toto zboží nakoupili v poslední době a nákup nového počítače proto neplánují, jak uvedlo 42 % respondentů. Přibližně čtvrtina dotázaných si počítač v minulosti nekoupila a ani tak neplánuje v blízké budoucnosti,“ komentovala další výsledky Eva Veisová.  

Někteří lidé, kteří si chtějí koupit v roce 2009 notebook či stolní počítač (PC), plánují spojit nákup nového počítače s dalšími počítačovými komponenty a zařízením. Nejčastěji se jedná o tiskárny a multifunkční zařízení typu skeneru a faxu (28 %) a většího monitoru k notebooku (8 %). Mezi další zařízení, které si lidé často plánují k počítači dokoupit, patří např. domácí servery či externí disky.

Našli jste v článku chybu?